LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Mynta - 29 juni 2011 11:23




...kan man ju inte säga att jag haft, men nån sorts midsommar blev det i alla fall, trots allt.


  Instant midsummerfeeling blev det ju med "rätt" växtlighet på bordet!


  Jag har en enorm vilja som kan tränga sig igenom vilken feberdimma som helst, så jag gjorde två snabba "inläggningar" - en med hjälp av 5-minuterssill, och en annan med hjälp av Brännvin Special, jordgubbar, citronskal & lavendel...


  Under Iprenpåverkan rullade maken sina berömda köttbullar - jag stekte under MIN Iprenpåverkan.


  Vi hade köpt två olika sorters matjefiléer; "gammal" pedagog som man är, var jag ju tvungen till att organisera lite för att hålla isär begreppen.

 Med eltejp & tandpetare löser man det mesta!

 (get a life, woman...)


  ...och det blev ett midsommarmatbord ändå!


  Den hemmagjorda snapsen har nu blivit avsilad och placerad i kylskåpet. När jag ställde den i kylskåpsdörren bredvid den kallrörda rabarbersaften, kände jag att jag var tvungen att markera vilken flaska som var vilken - här fick eltejpen ytterligare en uppgift (ORKA)!

Tror jag kanske ska våga mig på att skriva min egen bok fylld av praktiska husmorstips...?


Annars flyter allting på, trots hostattacker, snor och ömmande hals.

Man får liksom ta allt som det kommer, bara.

Inga onödiga ansträngningar; bara lugna puckar.

 En påtvingat LUGN semester, där allt måste få gå i slowmotion.


Hönslivet frodas - nu börjar kycklingarna få ordentligt med fjädrar, och de kan flyga riktigt bra!


 

Vi har dock fått en del oinbjudna gäster i hönsgård & hönshus; gråpjoddar!

(gråsparvar & pilfinkar på skånska)

De klääämmer sig in mellan maskorna i hönsnätet, och passar på att äta en massa "leftovers" som finns lite överallt hos hönsen. Vi vill INTE ha dem där - de kan sprida smitta som kan bli riktigt illa.

Så jag gnuggade mina geniknölar (de svullna halsmandlarna?), och fick en idé till "pjoddaskrämmor". Konservburkar med fastknutna remsor av gamla plastkassar, som jag sedan hängde framför de två dörrarna in till hönshuset.

De rör sig bra i vinden, och gnistrar till lite obehagligt ibland:

  Jag gjorde dem även som ett sorts vindspel, med en mutter som skramlar inne i burken när vindfångaren (plåtburkslocket) fångas av vinden.

Fy vad jag är bra.

Får faktiskt lite Nobelpris-vibbar av detta...


Loppisskål har invigts:


  - Fiiin!


Loppisskåp har baxats in. Blåmåleriet får bli ett höstprojekt under regniga dagar. Det funkar ju såhär, också!

 

 Det slukar duktigt mitt textila missbruk:

  Var har jag haft allt detta INNAN???



Sedan har jag börjat undra - visst planterade jag FLER sorter i denna fönsterlåda än bara slingerkrasse???


  


Annars tar jag gärna morgonkaffet vid poolen.


 

Lyxigt värre.


- Hovmästaren! Kan jag få en Ipren, tack?


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards