LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

En dag i maj

Av Mynta - 5 maj 2011 22:17

 

  Mindre roliga göromål blir definitivt roligare

med lite solsken & färg,

eller hur?


Tog med mig allra snyggaste anteckningsblocket som jag fick av världens bästa syster i födelsedagspresent ut i solen idag.

 Tillsammans med pimpad "Billiga Veckan-pärm" satt jag en stund och lapade sol ute på däcket (med yllefilt om kroppen), och planerade matsedel & budget.


 

Improviserade ihop jättegod brunch av bl a hamburgerbröd som blivit över från helgen - de fick en omgång i brödrosten,

och blev sedan ackompanjerade med favoritpåläggen Brie & salami...en oslagbar kombo!


 

Hönsen fick också avnjuta lite brunch i form av präktigt feta maskrosblad.

- Vi verkar ha ett outtömligt lager av dessa gröna läckerheter,

 så hönsen kan vara lugna; det lär räcka ett bra tag...


 

En skinkstek sattes i ugnen,


 

och jag skulle fortsätta med mitt planerande.

Men jag kunde INTE hitta min penna.

Den återfanns dock senare ute på gräsmattan i detta miserabla skick.


Alltså, den brottsskyldiga fyllde 7 år (49 hundår!!!) i onsdags...

NÄR ska hon börja agera efter sin ålder???

Kommer hon NÅGONSIN att bli en respektabel dam?

Suck & stön.


  

På vårt matbord ligger just nu en bok som heter "The Secret", skriven av en australiensisk kvinna; Rhonda Byrne.

Eller rättare sagt, boken jag har består av samlade visdomsord som utgår från hennes huvudbok "The Secret", som tydligen sålt i miljonexemplar världen över. Boken handlar om hur man kan leva sitt liv i enlighet med universums naturliga lagar - att man genom att ta kommandot över sitt eget liv ska kunna forma det efter sina egna önskemål. Låter väl fantastiskt?

Lite VÄL fantastiskt, kanske. Väldigt New Age:igt, liksom.

Men man kan ju läsa den som inspiration och med en stor nypa salt...?


Hur som helst, jag fick boken av en vän i födelsedagspresent.

Vännen och jag brukar prata mycket om det existentiella när vi träffas.

Våra diskussioner lämnar alltid intressanta tankespår efter sig.

Tankar som man kan fortsätta att utveckla i sin egen skalle lååångt efteråt.


Gårdagens visdomsord som låg uppslaget på matbordet tyckte jag i varje fall passade alldeles ypperligt för dagen som var:


 

Inte så illa tänkt, va?

Värt att prova i alla fall!


Passerar dagligen två vänner i min fönsterkarm som längtar UT:


 

Fru Rosmarin och hennes lika väldoftande syster; Unga Fröken Timjan.


Men jag tänker låta dem våndas inomhus lite till - vi har frysgrader

 vareviga natt nu!

Maj har börjat VÄLDIGT kyligt!


OK - idag fortsätter mitt planerande & kalkylerande.


 

Det är faktiskt liiite kul.


Man brukar ju säga att kreativitet föds ur kaos.


Jag skulle vilja göra ett tillägg:


Ur KRIS föds kreativitet och energi.


Faktiskt.


Peace and love på er.

 
 
Ingen bild

Linda Jönsson

6 maj 2011 18:19

och nu blev denna gravida kvinna sugen på kex, brie och lemon curd! Men brie är lite ajabaja när man är på tjocken, p g a listeriabakterie eller vad det kan tänkas heta.

 
Ingen bild

Mynta

6 maj 2011 19:39

Linda:
Lemoncurd!!!!!!!!!!! En favorit hos mig också!!
Men vanlig hårdost kan du väl få äta? Spara Brien tills lille L blivit storebror!!

 
Ingen bild

Linda Jönsson

6 maj 2011 19:43

japp vanlig hyvelost får jag äta, det är de där mögelsakerna man ska undvika!

Och jag blir förvirrad, heter det lemoncurd eller lemon curd?

 
winnerhorse

winnerhorse

6 maj 2011 19:56

Så sant! Vet du jag blundar och tänker tillbaka på den tid då gröt var en föda att överväga åtminstone fem dagar i följd. den tiden sätter sina spår. Och nu, på grön kvist, när gröt är blä( pga hågkomsten) så är jag den eviga fru spara. Utsvävningar gör mig lätt illamående.
Jag önskar bara lite mer anteckningsbok i solen, lite mer kontemplation - men den tiden kommer. Det går bra att rafsa ihop sitt liv bara man har kul.

Ha en fin helg!

http://www.winnerhorse.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mynta

6 maj 2011 21:24

Linda: Jag satt faktiskt och tvekade lite också innan jag skre det...och du hade ju kommit undan problemet genom att börja på ny rad!!!
Nåja, jag slog upp ordet i min fantastiska engelska ordbok - och SÅHÄR skrivs det:
lemon curd (=citronkräm - ifall du inte visste:) )

Winnerhorse:
Gröt hade passat här hemma just nu...men det hade nog bara varit jag och maken som ätit nåt då...
Din tid med anteckningsbok i solen kommer också, jag lovar! :)
Ha en fin helg du med!!! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards