LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Kulinariskt

Av Mynta - 31 januari 2011 09:57


Mat är kul.


När man har tid & lust.


  


Ibland har man jättemycket lust.


Men så visar det sig att matlagandet tog lääängre tid än man trott...


  


Fan vad det tog tid att grädda "Stompa".

Men det blev GOTT!


Samma lustfyllda eftermiddag blev jag inspirerad av ett köttbullerecept som innehöll röda linser i köttbullesmeten:


   


De serverades tillsammans med en bulgurröra:


  

(Fan vilken dåligt tagen bild!)

 

 De blev också goda, men det resulterade i att jag i princip stod i köket halva dagen - inte RIKTIGT vad jag hade tänkt...

 

Här är receptet (och boken) för den hugade:

     

- Klicka på bilderna för att få dem större!

 



Ibland kan mat vara riktigt vacker.


  


Min hjärna?


Hjärnsallad:


  


Mat kan vara förbryllande.


  


Mat kan vara billig:


  


TVÅ sparrisknippen för totalt 15 riksdaler. Har jag aldrig varit med om tidigare...


Ibland är mat inte lika gott som det ser ut.


  


Gula tomater var ingen hit.

Smakade fönsterruta.

Men de var snygga i skålen.



 
 
Ingen bild

Linda Jönsson

31 januari 2011 10:42

Vart hittade du receptet på köttbullarna? Och den där bulgurröran såg smarrig ut! Recept pliiiiiisz!

Och jag gillar gula tomater men inte fönsterrutor, de river så förskräckligt!

Mönstret på benvärmarna i Molly heter Folklore set i Molly!

 
Ingen bild

Mynta

31 januari 2011 11:21

Linda!

Jag klämmer in in en bild av boken (som jag lånade på bibblan förra veckan) i vilken receptet finns, samt en bild av receptet i inlägget. Jag lägger in bilderna som miniatyrer - de går att klicka på så att de blir större och "läsbara"...

Fönsterrutan ska vara HEL, Linda - och du ska SLICKA på den för att förstå innebörden av min beskrivning...

Ska kolla mönstret genast!

 
Ingen bild

Linda Jönsson

31 januari 2011 12:13

hihi jag får väl slicka på mina fönster här hemma, och kanske passa på när inte halva dagiset går förbi! :-P

 
charlotte

charlotte

1 februari 2011 06:56

Först: musik!!! musik!!! Jamen det är för lite musik i mitt liv... mer kör till folket. (hmrfrfr.. det går väldans bra nu)
Nästa: mat mat mat!!! Nä nu fick du ju mig att vilja grädda stompa!! Eller laga mat... men gula tomater... inte ens röda är goda tycker jag. Jag har inte tid... pga MUSIK!!
Kram och hoppas allt är bra i Skåne!! Var ett tag sedan jag tassade in och lämnade avtryck.

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

1 februari 2011 08:28

Hej Charlotte! Det var sannerligen inte igår!! :)
Nu gjorde du ju mig nyfiken - är det SÅ mycket musik just nu i ditt liv? Upptar körlivet mycket tid, eller är du involverad i ytterligare "musikprojekt"?? Hursomhelst så tycker jag att det låter som om livet leker...HÄRLIGT!!! Kram!

 
charlotte

charlotte

1 februari 2011 11:40

Nej inget mer än kören, problemet som är mig kärt är att jag inte kan sluta öva... det är bara så skitkul. Dessutom ska jag och en kompis till en sångpedagog, det blir nog mer vad det lider under denna termin. Jag är glad och väldigt väldigt nöjd. Mer musik!! Säger jag bara... tänk om jag vetat att jag KAN sjunga tidigare inte fasiken hade jag väntat en halvlivstid på att börja. Finns det något mer njutbart? Ja kanske böcker, men de hamnar på samma nivå. Eller loppisar, solsken och livet i sig... nu kan jag inte bestämma mig så jag väljer allt i mitt liv. Kram!!! Äh går och klipper till ett par handledsvärmare sy och sjunga funkar nog ihop... eller???

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Ingen bild

Eva

10 februari 2011 10:39

Tack för tipset om bulgurröran, gjorde den igår - SUPERGOTT! Det som blev över fick hönsen nu på morgonen & dom tyckte med det var smaskens ;)


En tur till loppisen i Ask är i antågande, tack för tipsen på loppisar via mail :)

Kram
Eva

 
Ingen bild

Mynta

11 februari 2011 10:35

Eva:

Det var så lite så! Kul att kunna inspirera till god matlagning!

Jaså, det ska faras till Ask? Kul! Lycka till med fyndandet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards