LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Mynta - 13 januari 2011 10:07


Pratar jag för mycket höns?

Om inte, varför fick jag t ex då dessa två av mina kära kollegor strax innan jul?

  

(De sitter nu uppe på datorskärmen och kacklar...)

...eller varför fick jag denna i julklapp av allra bästaste chefen?


  


Den hade hon gjort alldeles själv med massor av kärlek - jag ÄLSKAR den!!!


Skulle kolla om jag hade alla hönsen inne häromdagen.

(Det har jag ju egentligen inte - det vet ju alla vid det här laget...)


Räknade.

1,2,3,4,5,6...vafalls???   6...7...!!!

Jo, faktiskt; 7!

 

Hihi.

  

Kolla!

Två nya, söta helsvarta små Chabohönor!!!

Säg hej till Tekla och Tora. Adopterade för ca en vecka sedan.

Vi tyckte vi behövde rätta till könsfördelningen i flocken lite, nämligen.

Nu har vi 4 hönor och 3 tuppar - mycket bättre!

  


Här ser ni hela gänget utomhus (!). Alla barnen till vänster i bild.

Mamms och Papps till höger. Rekar lite tillsammans...

Tekla och Tora är årsbarn med Signe, Sixten och Siewert - kläckta i augusti-10.

Ska bli så kul att få följa den nya flocken under våren!


Mindre kul är att öppna vaskskåpet på morgonen och få se detta:

 

I och för sig rätt bra - jag vill ju inte ha dem inomhus...men det känns lika jobbigt varje gång det händer. Denna söta lilla (rätt stora?) skogsmus har klarat sig från att bli fast i fällan, men antagligen fått sig en rejäl tjottablängare och bara klarat att kräla iväg en liten bit till...stackars krake.

MEN - den enes död...

  

...den andres bröd.

Jag tog den i svansen och lade ut den på räcket till soldäcket. Tänkte att rovfåglarna också måste få nåt gott att kalasa på - de behöver ju kanske också hjälp med maten nu i bister vintertid...?

Morrhår i motljus.

Snyft.

Kan inte hjälpa det - men de är FÖRSKRÄCKLIGT söta, eller hur?

På tal om mat. (Eeehhh...?)

Soppa är grovt underskattat, måste jag säga. Brysselkål också.

Jag förenade de två i förrgår:

  


Kokte upp ett gäng i örtsaltat vatten...

  


Tillsatte några äggulor, vispgrädde, svart- och vitpeppar samt strimlad rökt skinka. Gjorde några bake-offbaguetter i ugnen att äta till.

Skitgott.

Nej, hörni, nu kallar plikten...

  

...den TRADIGASTE av dem alla...  

Goodbaj.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards