LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 30 november 2010

Adventspyssel

Av Mynta - 30 november 2010 09:54

  


Ja, det har varit tid igen för alltid lika trevligt adventspyssel tillsammans med min kära moder och syster; den traditionella ljusstöpningen!

Mitt i värsta snöstormen bar det iväg ut mot Öresundskusten, till mammas & pappas hus. Snön yrde in rakt från sidan (som alltid, här i Skåne - gärna då även uppblandad med lite sand & jord...), och lade sig i enorma drivor över vägar och slätter.

Men dock med ett otroligt vackert resultat - här syns mammas & pappas pergola utanför verkstaden där vi stod och stöpte - den blev helt otroligt stämningsfull av all snö.


För att inte tala om porten in till deras trädgård:

   


Värsta julkortsbilden, eller hur?


Syrran bidrog även hon till julstämningen, med sin hemmabakade pepparkakscheesecake, som hon hade med sig:


  


Såå otroligt fin (och gooooood) !


Tog med mig kameran på en runda i mammas hus, och passade på att föreviga några vackra väggblickfång:


  


Denna gipsrelief hänger i trappan upp till ovanvåningen. Den är rätt stor - mäter nog ca 80 x 50cm - visst är den väl helt underbar?


På en annan vägg hänger det här fotot:


  


Ett inramat porträttfoto av mig och allra vackraste, älskade storasyster.

Taget för 30 år sedan. Jag är 14 år gammal, och syrran 20.

Herregud vad tiden flyger iväg...


Testade lite nytt under årets ljusstöpning - gjöt ett ljus med tre vekar och med lite vaniljdoft i stearinmassan:


  


Blev inte dumt alls, tycker jag!


Annars har det adventpyntats i vanlig ordning.

Är speciellt nöjd med ett av fönsterna:


  


(Verkar som om någon annan också är det...)


Fixade nämligen en lite kul belysning bredvid adventsstjärnan:


  


...tyckte  att det blev så mörkt på högersidan av fönsterbrädan, samt att min Karlbergare behövde komma upp i fönstret lite - så jag vände upponer på en gammal glasvas och pelade in en ljusslinga - tadaa!! Jättefint, enligt mej!!!


I andra fönstret i samma rum fick vår röda Staffansfåle också sin plats:


  


(Ser ni den längst bort...?)


Matbordsplatsen i burspråket blev också adventspiffad:


  


- Myyys!!!


Hönsgården förskonades inte den heller:


  


Hihi.

Hysteriskt eller bara kul?


Annars är det rätt kallt här för tillfället. Termometern visar i skrivande stund på 10 minusgrader. Det betyder att hönsen inte är så glada för att gå ut...


   


Tittut, din fege skit.


Okej - men om jag strör lite undulatfrön längs spången, då???


   


Jodå - DÅ kan man tänka sig att sticka ut huvudet liiite längre!

Observera att det är en kvinna i täten - det modiga (och ständigt hungriga?) könet.

Höns på löpande band, ser det ut som - lite fnissigt.


Fler fåglar måste få sitt:


   


Premiärhängde därför ut talgbollar i helgen.


   


...och lilla Ruva fortsätter med att hålla mig mätt och belåten innan jag pilar iväg till jobb! Ägg är det bästa som finns!! Speciellt från egen höna... 

 
 
lena andersson

lena andersson

30 november 2010 19:20

Blir alltid så glad när jag läser dina inlägg.
Vad mysigt det ser ut på bilderna.
Jag fick mitt första ägg i dag äntligen nu fyller mina hönor 7 månader.
mvh Lena

http://lenashantverkblogspott.com

Mynta

1 december 2010 11:05

Gratulerar till första ägget! :)
Min unghöna är ännu sålänge bara 5 månader...då får jag väl vänta några månader till...! Tur jag har vuxna Ruva som troget levererar hela tiden!

 
Ingen bild

Glynis

1 december 2010 08:34

Oh, I remember the porch at your parents home and the beautiful photo of you and your sister. Such good memories. Enjoy your days of Advent!

Mynta

1 december 2010 11:09

Wow! You've really got the memory of a horse!!! Haha - that's a Swedish saying for having a very good memory...! I hope everything's well with you and your family!

 
Ingen bild

Glynis

1 december 2010 22:44

Memory of a horse... ha ha ha! Well, only visual memory. If I need to remember something verbal, then all bets are off! We are doing well and getting ready for Christmas, but I am sad that all of our snow is gone for now. We had over a foot of snow last week and now the rain came and washed it away. I am surrounded by green trees though, so it is still very festive!
Merry Christmas!

 
Ingen bild

Persilja

3 december 2010 18:22

Myyysigt. Du är minst lika vacker förresten! Och vansinnigt lik dig!!! :)
Såååå fin fågelljusttake på bordet förresten!

 
Ingen bild

Mynta

6 december 2010 21:40

Glynis: Merry Christmas to you all!!! Hope you'll get some "new" snow for Christmas...

Persilja: Tack. Jo, jag är nog mig ganska lik ännu...kanske nååågra kilo tyngre, bara...(harkel)

Aj lajk maj fågelljusstake verry match, too!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards