LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 10 september 2010

Förbjudet att prata med föraren

Av Mynta - 10 september 2010 08:03

  


...under färd.


Så brukar det ibland stå på en skylt bredvid busschauffören.


Jag borde nog ha en liknande bredvid mig  (eller i pannan?) - när jag STICKAR;


"Förbjudet att prata med stickerskan medan hon stickar"


Det blev nämligen en ofrivillig effekt i mitt sticke häromkvällen, när jag satt i TV-soffan och stickade. Bägge barnen satt bredvid mig och spelade ett roligt spel, och jag kunde inte låta bli att bli lite engagerad, jag också...


  


Ser ni - där, högt uppe mitt i all slätstickning kommer plötsligt ett varv där jag stickat aviga maskor istället för räta...

SUCK.

 Jag varken orkar eller vågar repa upp det - jag är rädd för att tappa en massa maskor, så det får faktiskt vara så.

Jag får väl låtsas som om det är MENINGEN att det ska se ut så...

Ska försöka få till ett likadant "felvarv" lika långt från slutet sedan, så det liksom kan "matcha" detta...

Får väl be någon prata lite med mig då, bara!


Förra veckan lånade jag en intressant bok på bibblan:


  


Denna hade jag inte sett tidigare - bara en äldre variant med lite tråkigare recept.

Denna var full med ny inspiration!


Jag är ju lycklig ägare till TVÅ lergrytor, och använder i alla fall den ENA (större) rätt så flitigt, men det blir alltid samma gamla maträtter som lagas i den hela tiden. Det jag gillar mest med att laga mat i lergryta är att allt kött blir så HIMLA saftigt och "genomkryddat". Ett stort plus är också att maten liksom sköter sig själv i ugnen några timmar, så man kan göra en massa annat medan huset fylls av underbara dofter från ugnen...


Testlagade  lite nya recept i köket i förrgår:


  


- Gissa vilken som är mest använd av dessa...?


Första recept att testas blev ett brödrecept;


"Grov filmjölkslimpa". 


Gjorde en deg enligt receptet i boken, blötlade grytan under tiden, och oljade sedan in den. Lade i degen för jäsning en timme:


  


På med locket...


En timme senare:


  


- Bra jäsning!!!


Efter ytterligare två timmar; i ugnen:


  


Kul form, liksom.

Gott blev det också!


Nästa recept:

 

"Paprikakyckling"

 



 



I botten på den blötlagda lergrytan lade jag en blandning av paprika, lök & Creme Fraiche.


Ovanpå det lade jag sedan klippta kycklingfiléer som först gnidits in i salt, svartpeppar och paprikakrydda:



   


Skjuts in i kall ugn, som sedan vreds upp till 200 grader.


1,5 timme senare:


  


- Mums fillibabbo!!!


TIPS: Servera INTE tillsammans med GAMMAL bulgur

med bäst-före-datum "Juli 2008".

Det gjorde jag.


Hittade fräsch Cous Cous längre in i skafferiet.

Slängde bulgurn. Åt helvete.


  


Tröstade mig med en av mina favoritsysselsättningar senare på kvällen.


Lugnast så, kanske - lååångt från alla aviga & räta maskor

samt obehaglig bulgur...




Idag ska jag rensa skafferiet.

 
 
Ingen bild

Linda Jönsson

10 september 2010 15:38

ååååh vilket fint garn!
På tisdag smäller det!

Jag åkte förbi ditt hus häromdagen minsann!

Mynta

10 september 2010 15:48

Garnet finns på Yllet!!! Det heter Stella, och finns i många olika färgställningar...
Förstår att du längtar lite till tisdag - det kommer att bli jättekul, jag lovar!!!

Hur visste du att det var mitt hus?
(Stod blommiga Flora utanför? (min bil))

- Tuta nästa gång (eller kom in!!!)! =)

 
Ingen bild

Sis

10 september 2010 21:35

Detta är den allra BÄSTA BLOGGEN I CYBERN! Med stor mysfaktor blandat med kulturella reflektioner! Me like! POSSI!

Mynta

10 september 2010 22:42

...och jag har spytt tre gånger och blivit rånad på 300 kronor, och blivit av med Gun...detta är nog den BÄSTA MALMÖFESTIVALEN hittills!!! =)

Kulturella reflektioner??? Since WHEN???

Men tack i alla fall.
Lav jo.
Possi back.

 
Ingen bild

Linda Jönsson

10 september 2010 22:50

jag såg flaggan/vimpeln och misstänkte att det var ditt hus och sen såg jag den stylade bilen! Och strax efter såg jag hönshuset!

jag kom i tjänstebil (hemtjänst), får väl se om jag hinner stanna någon dag, kanske får låna toaletten :-P

Mynta

10 september 2010 23:18

Kör du runt själv, eller är ni två?

Du MÅSTE stanna nån gång och hälsa på min lilla hönsfamilj!

...eller bara låna toa - det går också bra...
=)

Du är ALLTID välkommen!

 
Ingen bild

Salvia

11 september 2010 12:34

Hej igen - vad roligt med lergytan. Jag blev också inspirerad att plocka fram min häromdagen. Min man hade fått ett jättegott surdegsbröd som var bakat i lergryta - fick tyvärr inga mer detaljer. Kycklingrätter ser också mumsig ut. Men visst är det så att man helst ska ha en gryta till bröd och en till kött osv. Eller det kanske är överdrivet som så mycket annat?

Skulle också gärna "titta in" om det inte var så lååååångt från Kolmåreskog.

Mynta

11 september 2010 16:28

Jo - du ska ha en gryta till bröd, en till kött, en till fisk...men det är nog mer föra att smakerna "sätter sig" lite i lergodset. Inte gott med bröd som smakar fisk... =)

Min brödlergryta rymmer 1,5 liter. (Mindre än min köttlergryta.)
Här får du receptet på "mitt" lergrytebröd från boken:

Grov filmjölkslimpa

50 g jäst
2 msk olja
5 dl filmjölk el yoghurt
1 msk mörk sirap
1 tsk salt
5 dl grovt rågmjöl
ca 8 dl ljust lantbrödsmjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm olja och filmjölk till knappt fingervarmt och häll det över jästen. Rör om tills den är löst. Tillsätt sirap, salt och rågmjöl. Arbeta ihop degen och täck över bunken. Jäs en timme.
Arbeta i lantbrödsmjölet. Knåda väl och forma en slät limpa. Lägg i oljad lergryta. Jäs en timme. Ställ grytan på gallret i nedre delen av ugnen. Sätt ugnen på 175°. Grädda brödet i ca 2 timmar. Stjälp upp brödet och låt det svalna insvept i bakdukar.

Men OM du någon gång kommer till Skåne kan du väl komma in om?? Välkommen, i alla fall!!

 
Ingen bild

Persilja

11 september 2010 12:40

Otrloligt mysiga färger i stickningen i allafall. I mina ögon är den perfekt just för att den inte är perfekt...Jag diggar lergryta också. Båda de där recepten lät bra. Kycklingvarianten måste provas omg. Jag brukar lägga lök och morötter under en köttbit och jädrar vad goda de blir när de kokas i den neddroppande köttsaften. Vi slåss om dessa gourmetbitar.

Mynta

11 september 2010 16:19

...när det gäller stickning kan jag ALDRIG få ett perfekt resultat - suck. Har liksom aldrig hunnit komma till "andra andningen"; då när det liksom går av sig självt, och man kan prata & kolla TV samtidigt som man stickar...men jag jobbar på det!
Inget slår lergrytekött!!!

 
Ingen bild

Heidi

11 september 2010 21:14

Hejsan...Du som oxå verkar lika sticktokig som jag...vad kostar en härva av det garnet...finns det i typ beige brunt

Mynta

12 september 2010 11:39

Hej! Virrig som jag är, har jag ju glömt exakt vad det kostade - men jag gissar runt 70 - 80 kronor...? Jag kan ta reda på exakt i veckan, om du vill.
Om du kollar garntillverkarens hemsida, så kan du se vilka olika färgställningar som finns! Prova med denna länk först; en länk till katalogen där garnet (Stella) finns.
(På sidan 6, längst ner)

http://www.jarbo.se/katalog2010_h/

På Järbos hemsida finns också ett enormt "bibliotek" med gratis stick- och virkbeskrivningar - bara att välja och sedan skriva ut med skrivaren!!! Bra va?

NU har jag tagit reda på vad det kostar: 65:- för ett nystan!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards