LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 7 september 2010

Av Mynta - 7 september 2010 11:06


Äntligen har NÅGON förstått

att pinnen ovanför gödselbrädan är en SITTpinne!!!


  


...men det skulle ju tydligen behövas en KVINNA  för att inse detta...


Vår dinge tocke Ramses envisas med att sitta kvar på kanten av gödselbrädan vareviga natt, trots att han då riskerar att bli nerbajsad...


Jag är SÅ glad för att Ruva visat de små att man ska sitta på pinnen under natten. Småttingarna tjafsar liiite om vem som ska få sitta närmast sin varma och sköna mamma - men man får hoppas att de turas om, lite!


Jag tror att en av anledningarna till att Ramses har valt gödselbrädans kant som "sin" plats, kan vara denna:


  


Ser ni honom?

Jag har fotat honom genom fönstret från utsidan (svårt - allt speglar sig).

HÄR har han koll.

Han kanske tar så seriöst på sin uppgift som tupp,

att han liksom måste vakta sin familj i ALLA lägen??

Då är han ju plötsligt inte KORKAD längre,

utan helt enkelt en ENORMT bra pappa tillika tupp??


I sådana fall ber jag ödmjukast om ursäkt, Ramses...


Igår parkerade jag mig på marken (på tidningar - jag ville ju inte sätta mig i hönsskit) i hönsgården.

Jag hade min sedvanliga kopp kaffe med mig, samt även ett av hönsens favoritkäk för tillfället; riven ost:


  


Kycklingarna pipskrek och flögsprang fram till min utsträckta hand.

Vet inte om ni kan se här hur de har förändrats på kort tid?

De har fått ett mera "vuxet" utseende, och blivit ännu mera mörkfläckiga.


  


De är duktiga på att ta för sig också.

Mor & far håller sig lite i bakgrunden...


  


Oooh - snyggt nagellack!? Glamour i hönsgården!!!


Den här bilden visar lite hur stora de blivit i förhållande till sina föräldrar;

inte illa, va? Det går FORT, nu!!!



  


Trängsel på en av favoritplatserna - pallen.

En av kycklingarna har varit smart nog att välja pinnen på flygpelaren istället.


Vi har haft ett par fantastiskt fina höstdagar här nere i Skåne, nu.

Nätterna har dock varit ganska kyliga - en morgon hade vi faktiskt bara 1, 4 plusgrader utanför fönstret!!!

Men dagarna är helt underbara. Sol och hög luft.


Jag har passat på att plantera om lite i mina utekrukor,

för att göra lite höstfint.

En del uteväxter har fått komma inomhus, också:


  


Fikonträdet, t ex.

Men det var ju VÄLDANS vad STORT det blivit!!!

Fullt med stora fina fikon är där också på det.

Vet inte vad jag ska göra med dem - tror ni de mognar inomhus?

Själv har jag ingen aning!

Eller ska man kanske plocka av dem och låta dem mogna på en tallrik i fönstret?

Kommer fikonträdet att tappa sina blad nu när det står inomhus?




Det blir VÄLDIGT grönt inomhus när alla växter kommer in och trängs:


  


Ibland känns det som om man bor i en djungel när man kommer ner i vardagsrummet om morgonen - speciellt när solens strålar står på för fullt!


Stooora växter överallt - och på NYA platser:


  


En av Karlbergarna har hamnat på piedestal vid fönstret i TV-rummet.


Där står förresten den andra, också:


  


Uppe på TV-skåpet.

Igår flyttade jag förresten upp hammocken från gräsmattan till däcket.

Det blev faktiskt riktigt bra!

  


...fick möblera om lite med växter och resten av möblerna, men jag tyckte det blev en så härlig rumskänsla, här!

Här låg jag sedan i hammocken i kvällssolen och läste och lyssnade på hönskackel...det blir inte mycket bättre än såhär.


Och då är jag faktiskt FULLSTÄNDIGT nöjd.

Amen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards