LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 27 juli 2010

Av Mynta - 27 juli 2010 17:35


Ja; just nu går jag runt här hemma med ett fånigt leende...vi  (f'låt - Ruva) har fått kycklingar!!!

TRE stycken! Av fyra möjliga.

Hon lade fyra ägg, men det fjärde övergav hon när de tre första hade kläckts. Vi tog det ur redet efter två dagar och kollade det. Inuti fanns en NÄSTAN fullgången kyckling, men gulsäcken hängde kvar utanför dess kropp (gulsäcken ska liksom "dras in" just innan de kläcks), så något måste ha gått fel under de sista dagarna...snyft...


MEN - vi är ÖVERLYCKLIGA för de tre små liven som klarade sig!!!


De är sååå söta!


Ruva sköter sig superbt - en bättre hönsmamma får man nog leta efter (skulle vara jag då??).


Stackars Ramses är mer ensam än vanligt - vi har delat av en liten BB-avdelning i lekstugan som han inte har tillträde till. Tre veckor till, skulle jag gissa, sen får nog han också vara med fru & barn. Tror han längtar lite.


Jag var inne och filmade med min digitala kamera i hönshuset idag - bildkvalitén blev inte den bästa, men jag tror ni kan få en god känsla för hur det hela ser ut och hörs just nu ute i hönshuset. (Varenda zoomning in & ut med kameran hörs som ett underligt knarrande... ifall ni undrar över ljudet...)


Basgången i bakgrunden på videon är från min stereo (IGEN!), visste inte att den hördes så tydligt ända ut i hönshuset...sorry!!! (Spelar ALLTID musik...)


Pallar ni fem minuter kycklingbio?

Det gör jag.

Alltid...



Ser ni de små svarta prickarna som kycklingarna har uppe på sina huvuden?

Vad jag förstår, så ska dessa prickar liksom växa med tiden, och till slut bli till den svart/vita teckning som deras mamma & pappa har...


Vi vet inte ännu vilket kön de tre kycklingarna har, men ALLRA bäst hade det varit ifall alla vore hönor...den som lever får se...


Spännande fortsättning följer!!!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards