LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

I syrenernas tid

Av Mynta - 10 juni 2010 08:21

  


I år tycker jag syrenerna har varat lite längre - de brukar annars vara utblommade härnere i Skåne runt examenstider.

Jag njuuuter av doften, både utomhus och inomhus!


Här är en annan ljuvlig doftspridare:


  

Kaprifolen som vi har på spaljé ute på trädäcket. Den doftar helt fantastiskt underbart om kvällarna!!!

Ännu en blomma:

  

Rabarberblomma!!! Men DEN doftar inte - den är bara cool.

Cool & enormt pampig! Jag har hört att man egentligen ska skära ner dom, om man inte vill att de ska "dra kraften ur" själva rabarberna. Men jag låter dom vara; jag gillar dom.

  


Blommor kan man ha till mycket. Man kan dekorera mat, t ex.

Gräslöksblommorna fick dekorera bulgurn jag hade med mig till vår körfest! Persiljan fick dekorera örtyoghurtsåsen...

Jag har varit och pilflätat återigen:

  

Denna gång flätade jag en ampel. Tror jag ska hänga den i plommonträdet - ska bara fundera ut vad jag ska plantera i den...

Förra årets alster (växtstödet), står redan ute på däcket. Mammas limegröna humle börjar så sakteliga klättra uppför pileslanorna:

  


Den eeeviga & lååånga historien om hönshuset kryyyper saaakta fraaamåååt:

 

Det har tillkommit ett litet "verandatak", så att de små hönsen kan få gå ut torrskodda vid sämre väderlek (som nu, t ex??)...

Inomhus har det vindpappats & isolerats. Plyfaskivor börjar så smått att täcka alla väggar...

   

Jag SA "så smått"!!! OK - EN vägg och ETT golv, då!!! Suck. Hav tålamod, kvinna; FÖRSÖK lägga band på dig...

...sedan hoppas jag ju innerligt att höns gillar Tusenskönor (och att de inte är giftiga) (Ja; Tusenskönorna, alltså!!):

   

Annars tror jag nämligen att vi har ett litet problem... 

Utsikten från det öppna köksönstret är FIIIN, nu!

  

Ni kan förstå att jag gillar att stå och diska här, va? Tur - för det gör jag OFTA...

Pallar ni med lite mat & menyer, igen?? Skit samma - här får ni en dos:

  

Förra veckans meny var inte dum den heller, nämligen!

Två favoriter:

Örtstekt kycklingfilé med morotsbulgur:

  

Samt "Sötsur fläskkarré med grönsaksris & ägg (!)" Lustig kombination, men riktigt spännande!

  

Inför-helgen-shopping:

  

Tänkte diska & dricka vin. Vad ska NI göra???

Kan ni se det gemensamma temat?? Är man estet, så ÄR man!!Även när man diskar...ja, jag SKA söka för det!!!

Mitt senaste besök hos mamma och pappa resulterade i att jag "snodde" med mig en piedestal:

  

...tyckte nämligen att den passade bättre hemma hos MIG!

Piedestalen kommer jag ihåg från när jag växte upp - den stod i vårt vardagsrum hemma i villaområdet. Kul att den kan få stå i MITT vardagsrum, nu! (Det BLIR makens vardagsrum också - när han är FÄRDIG med hönshusbygget...) ( jag är hård, men RÄTTVIS!!!)

  

Avslutar inlägget med ytterligare växtlighet.

Först - inomhus. Favoritblickfånget just nu, är denna Muehlenbeckia som står på matbordet...

Något som ska BLI ett favoritblickfång utomhus:

  

Mitt titthål.

Totalt igenväxt! Men det ska vi nog fixa till!!

Kommer ni ihåg förra årets?

Nej - plikten kallar. Goodbaj for now...

 
 
Heidi

Heidi

10 juni 2010 10:25

Stekt kyckling med tomat- och majsröra

Ingredienser
280 g pasta. t ex penne
4 kycklingfiléer
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk grönpeppar
1 purjolök
1 burk (300 g) majs
1 förpackning (2 1/2 dl) färdig tomatsås

Gör så här
1. Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt förpackningens anvisning.
2. Stek kycklingfiléerna i oljan ca 6 minuter per sida. Kontrollera att kycklingen är genomstekt d v s att köttsaften är klar utan rosa inslag.
3. Krydda med salt och krossad grönpeppar.
4. Skölj, ansa och strimla purjolöken. Låt majsen rinna av.
5. Värm såsen i en kastrull. Rör i purjo och majs och låt puttra under lock ca 5 minuter.
6. Servera kycklingen med pasta, tomat- och majsröra och bröd.

http://fagerlund.at

 
Ingen bild

Linda Jönsson

10 juni 2010 15:02

Igår handlade jag hem till billiga veckan för majmånad, hoppas det är ätbar mat!

Har du testat att dricka vin medan du diskar, eller dricka vin innan du diskar, det blir kanske roligare med diskandet då!

 
Ingen bild

Mynta

11 juni 2010 09:15

Heidi: Tack - låter smarrigt!

Linda:Maj månad 2009 eller 2010?
Än sålänge har ALLT varit ätbart i Billiga Veckan...men jag äter i princip ALLT, också! =)

Jag har testat båda alternativen. Båda är precis LIKA trevliga!!!

 
Ingen bild

Heidi

11 juni 2010 12:33

http://fagerlund.at/?cat=8
kolla detta receptet...tror du gillar det

 
Ingen bild

Linda Jönsson

11 juni 2010 12:33

maj 2010 kör jag på!

Igår blev det pastagratäng med tonfisk och färskost! Får se om det blir mat hemma idag eller om vi ska äta ute.

 
Charlotte

Charlotte

11 juni 2010 12:58

Syrener är vackra! Doftar gott också... jag gillar de lila som är vanligast runt här hos mig. Har du inte diskmaskin? Säg att det är så för jag trodde vi var de enda i hela Sverige som inte har. Jag hatar att diska, det kan ta en hel dag att få en disk klar!! Dumt det...
Nu ska jag fundera över middag så får jag se vad det blir. Imorgon blir det lax i alla fall.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persiilja

12 juni 2010 09:38

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Det där var bara en enda lååååång njutningsfylld suck på grund av ett vackert typiskt myntainlägg.
Tack! (Skulle jag minnats nu hur f-n man gjorde ett hjärta hade jag gjort det.)
Trots att du brutalt slänger mig i örtyoughurtsåser.

 
susanne

susanne

16 juni 2010 06:30

härliga syrener nu blommar min ynkliga syren.. så jag lyckas få en bukett i allafall! vi har skol avslutning nu på fredag.....

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Charlotte

Charlotte

16 juni 2010 12:54

http://www.klotetlund.se/ har du varit här? Har fått för mig att du bor i närheten, men kan ha helt fel. Rättvist och snygga förpackningar, tänkte det kanske passar dig?
Ha en underbar sommardag! Nu ska jag baka bröd utan surdeg.

http://charlottas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards