LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Hönshjärna

Av Mynta - 13 april 2010 08:25


Så fort jag får en idé blir jag alltid manisk.


  


Just nu handlar min idé om att bygga om vår lekstuga till ett hönshus...


Jag lånar böcker, surfar på hönssajter (!), skissar, tänker...

Pratar bara höns.

Ser bara höns...


  


T o m maten jag äter handlar om höns...och MEDAN jag äter LÄSER jag om höns.


  


Det är faktiskt lite jobbigt att bli så manisk.


Sååå frustrerande att vilja så mycket och samtidigt kunna göra så lite - jag måste ha hjälp från min kära make för att kunna verkställa alla mina hönstankar.

Och han är...ska vi säga...lite oengagerad...? (Tycker JAG, som är manisk...)


- INGET händer!!!


Så jag får ju göra vad jag kan under tiden.


Städa ur lekstugan, t ex:

     


ALLT detta rymdes faktiskt i vår pyttiga lekstuga!!!

Det blev en fullpackad bil som kördes till återvinningsgården...


Visst borde väl vår lekstuga rimligtvis kunna hysa tre fina hönor, eller?

Med tillbyggd rejäl rastgård, givetvis!!


Såhär ser den ut:


    


Liten, men rejält byggd.


Insidan: (ni antecknar nu, va???)


    


Skurade ur den häromdagen.


 


Fick lite städhjälp... 


Nu behöver lekstugan isoleras, rått- och kvalstersäkras, samt hönsinredas.

Jag har förberett så långt jag kunnat.


Nu bara väntar jag, liksom.

Väntar på att min hönsfeber kanske ska kunna smitta maken också...


- FAN vad jobbigt!

Och tråkigt.

Jag blir rastlös, sur, disträ (mer än vanligt), eftersom hönsmanin ligger som en tjock, tät dimma i min skalle. Den skymmer liksom all övrig tankeverksamhet.


Sådde nytt gräs i ren frustration. (Normal reaktion?)


  


...men hönsen måste ju ha grönt, fint gräs att trippa omkring på, eller hur?


I sin fina rastgård.


Nån gång.


Liksom.


Suck.

 
 
Charlotte

Charlotte

13 april 2010 15:12

KUL!!!! Håller tummarna att du får dina höns. Tänker du hyra höns eller köpa? Höns är den ultimata drömmen, det skulle jag vilja ha någon gång på en annan plats.
Hoppas maken din vaknar till liv och inser vikten av att ha höns.
Nu ska du få höra jag har fått mitt problem med heshet och ont i halsen (stämmbanden?) löst!!! Hurra!!! Jag har "bara" fel sångteknik. Började prata med en i kören och hon berättade att hon fått precis som jag när hon började sjunga för många år sedan. Ingefära nog sjutton vaknade man till liv av det!! Det kan jag slå fast i alla fall. Testade i helgen. Nu sitter jag med en kopp färsk ingefära (kokad i vatten) + honung det är gott det! Ingefära bitarna ska man inte äta utan sila av, förresten går det att koka flera gånger på samma bitar. Så jag brukar spara dem i kastrullen under dagen eller till nästa dag.
Jag kanske börjar om min blogg, fast på samma ställe men en ny. Känns liksom så att jag behöver förnya. Förkasta gammalt och bli lite mer "glad".
Kram och ha det bra!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Salvia

13 april 2010 21:21

Heja, heja vilken energi du har med hönsprojektet. Ska bli roligt att följa. Huset blir säkert jättebra. Vi gjorde oss av med vårt hönshus - det stod på fel ställe - så vi får också börja om när det blir dags igen.
Var tidigare med i lanthönsklubben :-) och fick en liten skrift då och då.
http://www.kackel.se/

 
Ingen bild

Mynta

14 april 2010 10:09

Charlotte: Jag tänker KÖPA hönsen - vill ju att de BARA ska vara mina!!! =)
Skönt att du fått hjälp nu med sångrösten! Ingefära är fantastiskt gott, men där är bra "knalle" i den!

Kul med en ny fräsch blogg! Ska bli spännande att få se & läsa...

Salvia: ...hoppas bara att det liksom kan gå STADIGT framåt, om man säger så...

Jag har varit inne på kackel.se, och läst igenom allt matnyttigt - TACK för tipset!!
Har även beställt senaste boken om höns på Bokus.
Har nog snart läst allt som går att läsa... =)

 
Ingen bild

Heidi

14 april 2010 15:48

Vilken energi! Jaja ser ju vem E ärvt ner anlagen ifrån. En annan har bara motionmani i huvudet sitt.

 
Annelie

Annelie

14 april 2010 17:41

Det är alldeles uppenbart, du har inte alla hönsen hemma! *skrattar för mig själv*

Förlåt, förlåt, förlåt men jag kunde bara inte låta bli. Med en så brinnande längtan och önskan lär det inte dröja innan det kacklas i söta hönshuset. Tills dess får du ha det så gott i vårsolen!

http://konststycket.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

14 april 2010 20:41

Heidi: Hade faktiskt behövt en släng av din motionsmani...vill du ha lite av min hönsdito?? =)

Annelie: Nej, haha, det har jag verkligen inte - inte på NÅGOT sätt!!
Hoppas VERKLIGEN inte att det dröjer FÖR länge innan jag har de RIKTIGA hönsen hemma...de andra är det nog kört med, tyvärr...! =)

 
Ingen bild

Persil,ja

15 april 2010 06:48

Får dåligt samvete eftersom en del manier verkar smitta direkt från mig. Jag menar hönsidén är ju MIN!!! (hör du det!) Fan att du snor den och gör den till din. Jag vill ju hinna först!!! :( Det ÄR en hönsttävling och du är nu på målsnöret. Men jag har en man som jag VET aldrig kommer att lyfta ett finger för att hönsen ska kunna flytta in i hönshuset som behöver smårenoveras. Så jag får allt ta tag i det där själv. Och det ligger bakom två meter snö så mina förutsättningar är ju en aning sämre...Jag får väl gratulera till första platsen i hönsloppet. :(
Manier kan vara bra att ha. Jag kanske borde ta tag i hönsprojektet vid nästa pms. Då bygger jag om och isolerar på en dag. Ja!

I alla böcker jag har läst...(jo, jag har läst in mig i flera år) ska man försöka ha en något större kull än tre. Något med balans i gruppen, hackordningen. Och gärna en tupp som leder virrhjärnorna. Fast det går säkert bra med tre också. Regler är till för att brytas. Jag tänkte ha 6-7 med en tupp. Fast det blir väl år 2015 eller nåt med min fart.
Fast då kan jag ju köpa ägg av dig. Befruktade alltså. :)
Jag vill helst ha Hedemorahöns. Fast jag tar det jag får tag på. Slumpen får styra som vanligt. Jag har en kompis i byn som har ett gäng hönor och en tupp...det kanske man kan utnyttja. :)
Ja, ja, jag får väl gratulera till hönsmanin. Sämre manier kan man ju ha.
Det är lustigt med hönsdrömmar, det är en sån där dröm som många bär på. Väldigt många. Den andra drömmen många delar är detta med ett mysigt kafé med härlig stämning.

 
Ingen bild

Persilja

15 april 2010 07:11

Förresten. Jag har hämnats hönsidénstölden och ska börja körsånga bara därför. :) Hahahaha! Jag stjäl din körsång. Sug på den!
Fast i tisdags blev min första körsång offer för Plannjas seminfinalmatch. Den var tydligen viktigare än att jag skulle motionera stämbanden. :( Molly blev ensam hemma om inte jag stannat hemma från kören. Nu vet jag inte om det är nån idé att jag går de två ggr som är kvar innan showen de skulle ha. Det har varit två intensivträningar förut och är två kvar. Fast detta projekt återkommer till hösten och då kanske jag kan hoppa på. Basattduvet. Jäla hönstjuv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards