LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Rund konst?

Av Mynta - 7 april 2010 08:01


Skolornas påsklov är över för det här håret.

Det har varit en lugn och skön vecka i vårens tecken.


Maken och jag har bl a för första gången varit på Konstrunda.

(Ett antal konstnärer ( i detta fall 156 stycken!) öppnar sina ateljéer för besök av allmänheten under en 10-dagarsperiod - det prånglas ut kartor med "inprickade konstnärer", så det är bara att sätta sig i bilen och fara iväg...)


Vet inte om det finns s k Konstrundor på fler ställen i Sverige (det finns det ju antagligen...), men vi var i alla fall iväg en sväng på "Konstrundan i nordvästra Skåne".


Vi tog med oss våra goda vänner.

Jag bredde mackor att ta med:


  


Kokte kaffe på termos, bakade en kaka, packade några korgar och stack iväg för att hämta våra vänner.


Vi kallade oss "Vin & Limousin"...


  


Interiörbild från vår limousinfärd...


  


Överallt fanns spännande & inspirerande saker att titta på!

I detta fall ett gäng uttjänta, rostiga bocciaklot på en sten i en trädgård...


  


Unika platser med suggestiva vinklar och vrår, som bjöd på massor av inspiration, bara man hade ögonen med sig:


  


  


Vi besökte bl a en keramiker , vars kannor liksom blivit hans "signum":


  


Han heter  Tomas Anagrius.

Skulle GÄRNA ha köpt en av hans kannor.

Om jag hade haft råd.


Eller kanske ett av hans fat:


  


Men VILKET,  i så fall??

Hade nog ändå inte kunnat bestämma mig för ETT...


Vi kom till ett annat ställe, där jag kände att jag i alla fall hade råd att köpa DENNA:


  


En fin liten keramikskål, som nu står på vårt matbord med flingsalt i!

Tyckte det stod "Mynta" på den!!


Annars har jag tagit mig tid att njuta lite utomhus...


  


...och försökt fånga in varje solstråle som behagat skina...


Här satt jag utanför köksfönstret en stund med att glas vitt, helgens korsord och yllefilt -  vad kan man mer begära av livet??? (Ett hönshus?)


Kirskålen känner också att det är vår:


  


Sedan måste jag ju också nämna att jag för andra året i rad vann min och pappas årliga Sädesärletävling!!!

(Jag såg nämligen en Sädesärla FÖRST av oss två i år!! Tjohooo!!!)


Har pysslat liiite inomhus också; virkat bl a:


  


Tänk att man faktiskt kan VIRKA sig ett coolt halsband!!?


Nej, nu ska jag preparera mig inför jobb idag.

Klart man ska jobba idag, när de sa på radion imorse att vi skulle få en riktigt härlig vårdag här idag - med full sol och upp till 15 grader varmt!!

Suck.

Livet är hårt.

 
 
Johanna

Johanna

7 april 2010 10:29

Härligt att vara på konstrunda. Har varit där ett par andra år, och det är så gemytligt på nåt vis. I år blev det istället påskfirande i Malmö. Också trevligt!! Vårfågelboken blev väldigt uppskattad. Tack för tipset, igen!

Snuviga hälsningar från Johanna!

http://pantarholmskajen.bloggplatsen.se

 
Annelie

Annelie

7 april 2010 18:06

Låter som ni haft en riktigt go´runda. Thomas Anagrius, då har ni varit i mina trakter. Bor nämligen i huvudkommunen. Vem har gjort skålen som du köpte?

http://htp://konststycket.blogspot.com

 
Ingen bild

Salvia

7 april 2010 21:42

SÅ himla mysigt och trevligt med konstrunda och matsäck. Inspirerande bilder. Dottern och jag var i väg i fjol Tisnaren runt. GRATTIS!! till seger i sädesärletävlingen - en prestigfylld sådan har jag förstått.

En fråga - brukar ni äta kirskål? Hittade ett recept av Renée Voltaire på recept.nu med fräst kirkål, citron och parmesan. Har aldrig prova men om det är gott så skulle vi kunna sänka matkontot här en del.

 
Ingen bild

Mynta

7 april 2010 22:03

Johanna: Jag fick faktiskt mersmak av Konstrundan!! Nästa år är det bestämt att VI ska bli hämtade i "limousin" av våra vänner...=)
Vad KUL med fågelboken (min fågelbibel)!!!

Annelie: Tomas Anagrius finns i Kvidinge. Där "fann" vi också "Konstgården", där jag köpte min lilla, lilla skål! Krukmakaren heter Anette Danielson-Dahlgren!

Salvia: Tisnaren runt - är det också en Konstrunda?
Jepp - vi har ätit kirskål; "If you can't beat them - eat them!"...vårt motto! =)
Används (och påminner smakmässigt om) spenat/mangold. Renées recept låter smarrigt!! Hade jag ju definitivt velat prova!! Kirskål är ju faktiskt nyttigt! Har för mig att mamma sagt att kirskålen kom till Sverige via Franciskanermunkarna - de odlade kirskål i sina klosterträdgårdar!

 
Ingen bild

Persiilja

8 april 2010 19:59

Jag vet faktiskt inte om vi har konstrundor här...det går någon båttur ut till en konstnär på en ö på sommaren, men annars...nej, det har jag missat i så fall. Däremot har jag hört talas om konstrundorna i Skåne. Så jag tror det är mest där. Det finns nog många konstnärer där också. Alla som blir konstnärer här verkar flytta dit...
Jag skulle gärna suttit i bakluckan och hängt med!
RACKARNS så fint halsband!!!!! Egen design???
Det var ju så tufft!!!!!!

 
Ingen bild

Sis, som har världens bästaste lillasis!

10 april 2010 22:03

Vill gärna se dig här på måndag...skulle d funka? POSSI!

 
Ingen bild

Salvia

11 april 2010 00:16

Ja, "Tisnaren runt" är en bra konstrunda i Sörmland/Östergötland - http://www.konstbikt.se/konstnarer.htm Handlar gärna av keramiker Lotta Pettersén.

 
Johan

Johan

11 april 2010 02:28

Det är spännande att kolla på konst, vilken form av konst tilltalar dig mest? jag gillar abstrakt konst och sådant som får fantasin att skena iväg. Det var en fin blogg som jag kommer att återkomma till.

http://www.applet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Salvia

12 april 2010 21:13

Hej igen, det blev fel på länken till konstnärerna runt Tisnaren. Fick med en punkt på slutet - nytt försök http://www.konstbikt.se/konstnarer.htm

 
Ingen bild

Anna-Lena

12 april 2010 21:31

Jag hade gärna hängt med i er limousin...Vilken trevlig blogg! Kikar gärna in igen. (Underbar vovve!)
Anna-Lena

 
Ingen bild

Mynta

14 april 2010 10:20

Persilja: Alltså, grejen är ju den också, att den konstrunda vi var på, inte är den enda i Skåne!! Finns som sagt flera till! Konstnärerna bor tätt härnere!! =) Du hade GARANTERAT fått följa med oss - utan att behöva sitta i nån baklucka!!
NEJ - det virkade halsbandet är INTE egen design. Hittade beskrivningen på Mönsterarkivet! men visst är det coolt???

Sis: Jag kom, jag såg och shoppade!!! ♥

Salvia: Tack för länken!!

Johan: Konst ÄR kul! Jag är nog "allätare"...gillar när konst kan skildra stämningar. Gillar även grafisk konst - just nu är Åke Holms alla linoleumtryck mina största favoriter!!

Salvia: Jamen - jag kom ju rätt med den första länken ändå...? =)

Anna-Lena: Vi har många säten i bilen - du hade säkert fått plats!! Älskar min vovve! Välkommen tillbaka igen!!

 
Ingen bild

Thorleif Bergström Vaggeryd

14 maj 2010 23:35

surfade på Tomas Anagrius eftersom vi hittat två små ljusstakar av honom på loppis. 10 kr st.
Hittade då din blogg som var härlig.
Frugan bloggar också kolla in
http://wiper.bloggplatsen.se
Skall nog testa en skånsk konstrunda i sommar om jag är i de krokarna... må gott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards