LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Innefolket

Av Mynta - 23 februari 2010 13:53


Jo - man tillhör ju faktiskt innefolket nuförtiden, eller hur?

Känner ju inte alls för att gå utanför husets fyra väggar, nämligen.

Risken är ju att man slår halvt ihjäl sig, eller går vilse bland meterhöga snövallar...


Nej, man stannar helt enkelt inne!

Vad gör man då?

Jo - man pysslar rundor lite allmänt...


  


Man gör t ex fågelmobiler, inspirerad av bl a Charlotte...

Kommer ni ihåg den där mobilen nästan alla fick göra på bildlektionen i lågstadiet (gäller oss 60-talister, då...)?? Den där med en katt utklippt i svart kartong, med en spiralformad svans (av kartong den också) hängande inunder? Jag kom att tänka på den när jag gjorde min fågelmobil - det syns, va?

Mobilen får rätt bra snurr av värmen från elementet under fönstret. Lite meditativt snurrande, faktiskt...


Visade jag förresten min virkade väska när den blivit klar?

Nej - det gjorde jag ju aldrig:


  


Sedd framifrån. Gillar de glamourösa paljetterna....


Inuti:


  


Jag fodrade den med ett tyg från en klänning som jag bar när jag nog var ca 10 år...mamma har precis rensat ett av sina tygskåp, nämligen. Därifrån kommer även den coola tyglappen som jag sydde en liten "innerficka" av.


Det prickiga tyget kommer från Panduro. Jag sydde in ett rep i handtaget, så att det skulle hålla lite bättre.


Annars kan man ju laga lite mat...

Jag gjorde en variant på mina misslyckade färsrutor med medelhavsfyllning:

  


Köttfärslimpa med fyllning av olivoljefräst gul lök med timjan, soltorkade tomater, fetaost och färsk persilja. Rullade ihop som en rulltårta, lade i en form:


  


Penslade med olivolja och strödde över ytterligare timjan (favvekryddan).


Voilá!



Serverade med  vitlöksgojja...


   


...och tagliatelle.

Mums.


- God sportlovsmat!  

 
 
Ingen bild

Heidi

23 februari 2010 15:57

Vart får du all energi i från???

 
Ingen bild

Linda J

23 februari 2010 15:59

först blir jag avis på din väska och sen hungrig när jag såg din goda köttfärslimpa!

tror jag ska sluta läsa din blogg :-P

Min virknål kom idag, så nu väntar jag på att sonen ska somna för natten så jag kan börja knåpa.

 
Yvonne

Yvonne

24 februari 2010 04:51

Haha, ja den katten med spiralsvans kommer jag också ihåg! =)

Det är gott med köttfärslimpa! Man kan ju liksom variera den i oändlighet! Mums, mums!

Ha det gott!
Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Persilja

Persilja

24 februari 2010 06:25

Hmpfff!!!! Jag trodde minsann att persilja var din favvekrydda! :(
Eller åtminstone mynta. Timjan...bah!

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Charlotte

Charlotte

24 februari 2010 07:20

Wow, vilken vacker fågel det blev! Men du även vi 50-talister fick klippa dessa katter.. fast å andra sidan jag gick i skolan på 60-talet så det är kanske inte så konstigt. Tror jag snabbt knycker lånar fågelidén av dig :-)
Fin väska! Hur stor blev den? Jag har aldrig tänkt på att man kan ta ett snöre inne i handtaget, jag som har massor med udda skosnören liggandes, nu kommer de till användning.
Hungrig blev jag ju också... köttfärslimpa, jag minns inte ens när jag gjorde det sist.
Kanske det blir pysseldag idag men jag tycks få hem ena sonen som vägrade tåget idag. Jag förstår honom. Jag som hade tänkt gala som en tupp och fixa i ensamhet här hemma... ja man kan inte få allt man vill.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

24 februari 2010 09:39

Heidi: Vet egentligen inte. Jag vill bara så mycket hela tiden. Hinner med hälften - önskar ofta att dygnet hade fler timmar!!

Linda: Gör en EGEN väska, då!!! =)
Hoppas sonen somnade tidigt...

Yvonne: Tror halva Sveriges befolkning har tillverkat en sån katt!! =)

Persilja: Kanske ska göra en kryddblandning???????????

Charlotte: Väskan mäter ca 25 x 30 cm - så jag får plats med en hel del i den...men du - skosnören?? Då måste de nog i allafall vara av den lååånga typen!! Mitt rep är ett rätt kraftigt rep, och nästan 1,5 meter långt!! (Vill kunna ha väskan hängandes diagonalt över kroppen, över huvudet, på ena axeln, liksom...)

 
Charlotte

Charlotte

24 februari 2010 09:52

Kängmänniska du vet! Långa skosnören hihi....
Det ska vara dragon! Helst fransk. Det har jag dille på i ALLT. Timjan.. hm kanske skulle prova på det???

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda J

24 februari 2010 10:05

jag ska på virkskola hos mor idag, så snart kanske jag kan göra en eeeeegen väska! Men först ska jag göra en mössa! Fick hem eskimogarnet igår och det var underbart mjukt och skönt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards