LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 15 februari 2010

Av Mynta - 15 februari 2010 09:00


I bilen på väg någonstans i fredags, råkade jag lyssna på ett lokalradioprogram som handlade om hälsa. I programmet provsmakades en s k "Serotonin-smoothie" som jag blev jättenyfiken på.

Så fort jag kom hem letade jag upp receptet på nätet och gick till handling:


  


En banan och en avokado mixas samman.


  


Bananen och avokadon skulle sedan ytterligare mixas samman med nötter (här valde jag mandel, eftersom jag är lite småallergisk mot hasselnötter och valnötter, som det EGENTLIGEN skulle vara), naturell yoghurt, lite råsocker samt vaniljsocker...


  


...sedan skulle allt in i frysen en stund tills smoothien uppnått önskad konsistens!

Här är en av smoothiesarna nyss uttagen ur frysen - den fick klart godkänt av mig!! Får nog bli mitt nya mellanmål; behöver serotoninkickar dagligen, nuförtiden...


I samma program hade de tydligen även gjort s k "hälsobars".

Kunde jag ju inte heller motstå.

Man mixade helt enkelt(?) ihop en massa nyttigheter såsom nötter (mandel), torkad frukt, flytande honung, fiberhavregryn, rågflingor, kokosflingor, havrekli, krossade linfrön, naturell yoghurt samt äggvitor(puh!). Sedan tryckte man ut hela härligheten i en form, och sedan in i ugnen i ca en kvart i 225 grader:


  


- Klart!!!


Smakade helt OK, men smoothisen vann...


Annars ingår ju också helt klart ett loppisbesök i en hälsosam helg, eller hur??


Fyndade en blå vas till mina gullrankeskott:


  


Den passade superbt ståendes tillsammans med några andra ultramarinblå älskade kamrater!


  


På samma skänk (oops - HÄR behövs dammas...), står ytterligare en blå samling keramik med grönt i. Har alltid varit svag för blått!!


  


I en hälsosam helg ingår även lite hälsosamt pyssel.

Jag blev äntligen färdig med att pimpa klart min moppebyrå!!


- Visst blev den väl lite fin?

(färgerna på bilden gör den inte riktigt rättvisa - de är lite klarare och "gladare" i verkligheten...)


Och som om det redan inte skulle vara nog med matbilder i detta inlägg, så får ni faktiskt tåla lite mer (kanske bidrar med lite vardagsmatlagningsinspiration, vetja??)

Söndagens enkla, men goda middag:


      


Myntas berömda tomatsås, stekt fläskfilé & tricolorepasta. Jummie.

Och slurp.


På söndagsmorgonen kunde även konstateras att vi inte hade något frukostbröd i huset. Vad göra?


- Baka scones, såklart!!


  


En klart undervärderad frukostnjutning! På med engelsk apelsinmarmelad och en god skiva ost, sedan är man i frukosthimlen; jag lovar!!


Min perversa jakt på saltlakrits (nej, jag är inte gravid - det ser bara ut så), resulterade i följande inköp i fredags:


  


YES!!!


Här har vi saltlakrits PRECIS som det ska smaka!!!!!

Och det varar lääänge!!!


TACK, Karamellpojkarna!! You saved my life.


...and gave me magkatarr.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards