LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Snöstormsonsdag

Av Mynta - 28 januari 2010 08:37


Öppnade kylen igårmorse, och kände liksom att något behövdes göras...


  


Okej - ni SKA få vara med idag, grabbar! Jag lovar.


Hittade ju ett ANNAT recept på Karlsbaderdeg i min gamla hederliga bok;               "7 sorters kakor". I den varianten förekom bl a smör och 4 (!) äggulor.


Fram med ingredienserna:


  


Jaaa - jag VET att ni vill grabbar...snaaart!! Lägg AV med att hetsa, bara.


Hur gick det den här gången, då?

Jo - degen vägrade att jäsa ordentligt (återigen!!), så jag fick ta till det tunga artilleriet; värmegolvet i hallen!!


  

I krig och bakning är alla medel tillåtna...


Nå, vad tycks???


  


- ÄNTLIGEN!!!

 

Tror jag ska elda upp förra karlsbaderreceptet i kaminen i afton...


Men man kan ju inte bara SLÄNGA  4 äggvitor, bara sådär heller...?


- Fram med socker, mandel & chokladsås!!

Vispa, hacka, blanda...


      


In i ugnen...


  


Mmmmmm...


Snön yrde utanför fönsterna, och jag kände inte alls för att gå ut.

Vad göra?

Jag gjorde ett halsband.


  

Man blir ju liksom inte finare än man gör sig...???


Sedan satte jag igång med ett projekt som jag länge tänkt att jag borde göra:


  


...jag brände över ALLA mina bilder på DVD-skivor. Hårddisken börjar bli överfull av alla bilder, och jag skulle avlida om någon gick förlorad!! Hann inte bli färdig igår, bara, så jag får fortsätta att bränna över idag...hela år 2009:s bildskörd  återstår, och det är inget LITET antal bilder man tagit!!

Känns skönt att jag äntligen tagit tag i detta tråkiga, men nödvändiga projekt!!

Idag, torsdag, är det verkligen lugnet efter stormen - här är det tvära väderomslag som gäller - full sol, svag vind och noll nederbörd. Till skillnad från igår, då, med full snöstorm och kaos.

 Just nu är det urvackert utomhus. Alldeles gnistrande vitt och tyst.

- Tror jag ska ta en sväng med gräddbullen!

 
 
Ingen bild

ulrika

28 januari 2010 10:36

Jag fick ett bra tips härom året. Smält aldrig smöret till vetebröd. Blanda i det när det är rumstempererat istället. Du har säkert hört det tipset redan, men för mig var det som att pånyttfödas. Brödet blir så mycket bättre. Och det gäller speciellt lussebröd, där man tillsätter saffran, som i sin tur torkar ut brödet. Det där med kesella och ägg funkar inte med lussebullar. Men däremot rumstempererat smör!! Det gör all skillnad!
Kram Ulrika

 
Charlotte

Charlotte

28 januari 2010 15:49

Tummen upp!!! Bra jobbar med karlsbaderbullarna... jag ska riva mitt recept i småbitar för vedugn har jag inte, inte än i alla fall. Maränger, ja det kan man göra eller en Palova. Det är också gott.
Fint halsband! Så enkelt men väldigt snyggt. Det SNÖAR i Stockholm och modden breder ut sig - hua det blev träningsvärk av att ta sig fram inne i stan idag. Sonen han med tavlan och jag gjorde stora staden osäker idag. Får nog blogga om knäppgökarna på stadsresa.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sis

28 januari 2010 18:45

Ha ha ha! Skrattar VARJE gång när jag ser äggen! Fy va du e beng! Tycker faktiskt att du gott kan virka några små hattar till de små raringarna.

Tänk om jag haft hälften av din kreativitet...skitunge!
PUSS!

 
Ingen bild

Persilja

29 januari 2010 09:23

Jag säger bara en sak: KNÄPPGÖK. Och då syftar jag inte på äggen. Jag syftar på karslbaderfixeringen. Sprickfria bullar...grejen. Say no more. You´re nuts. Men det har jag vetat hela tiden och vet du vad. Det är därför jag lajkar dig.

 
Ingen bild

Mynta

29 januari 2010 09:35

Ulrika: Vilket bra tips - det ska jag ta till mig omedelbart! Har jag aldrig hört om förut! Det underliga med min första (totalmisslyckade) karlsbaderdeg, var att den innehöll INGET smör whatsoever!! Lite udda. Kanske därför bullarna sprack??

Charlotte: Jepp - ÄNTLIGEN blev de som jag ville ha dem! Tack vare gamla hedeliga "7 sorters kakor"! Jag har haft enormt mycket nytta och glädje av den boken, faktiskt - som en liten kakbibel, liksom...du kan ju elda upp allt om mats karlsbaderrecept lite rituellt sådär mitt på köksbordet - i en gryta eller nåt...? =)

Sis: Jag skrattar också varje gång jag ser dem! Ska nog ALLTID ha ögon & mun på mina ägg hädanefter - livet blir mycket roligare så!! =)
Beng kan du va själv - fy vad längesen man sa så - skånskt 70-talsuttryck??

Du har PRECIS lika mycket kreativitet inne i dig som jag har - du har bara inte TID att låta den komma ut!!! Sen så tar den sig lite olika uttryck, också!! Du är ju inte precis virk- och broderitypen, eller hur? Du är mer kreativ vad gäller kläder & inredning. Och mat också. Och allt har vi "fått" av lilla mamma. Har jag ju inte riktigt fattat förrän nu på äldre dar...vi har haft lyckan att få växa upp i en väldigt kreativ miljö. Eller hur? Tack, mamma (och pappa också för den delen...han har ju lärt oss att SKRATTA åt alla projekt som gått åt helvete...humor blandat med kreativitet = en vinnande kombo!!!). Puss på dig.

 
Ingen bild

Mynta

29 januari 2010 09:43

Persilja: Nejmen nu skrev du ju en kommentar PRECIS medan jag satt och svarade på den förra - då hamnade ju din kommentar FÖRE min svarskommentar!! Ser ju ut som om jag skiter i att avara på din kommentar...! Äsch, det här blev ju rörigt...
Knäppgök är jag - och det står jag för. En jävligt ENVIS knäppkök!!! När jag ger mig DEN på att genomföra något - så GÖR jag det!! Denna gång skulle jag baka SPRICKFRIA karlsbaderbullar - och det lyckades jag med! Efter mycket , mjöl, svett och svordommar (två "m" i plural???). Och envis är bara mitt förnamn. Så det så.
Förresten är du också en knäppgök. Fast en norrländsk sådan. Den typen är liiite lugnare, liksom. Fast bara lite.
Lajkar dig med, du fräkniga knäppgök. Har du förresten rödfärgat fjäderdräkten än? Så kan vi bli två rödtoppade knäppgökar tillsammans!!!!!?????♥

 
Susanne

Susanne

30 januari 2010 08:33

vilken kreativitet.... WOW och man kan nu kalla denna blogg myntas gormét mellan mat&bak och pyssel....
härligt!

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

30 januari 2010 08:58

Först och främst: RÖtt? Har du färgat rött? Jag trodde du brukade färga mer åt svarthållet? Har ju ingen aning men jag trodde det var dina färger...DU kan nog passa riktigt bra i kallt rött. Jag däremot ska ha mer åt orange....fast det finns inga såna toningar och nej jag fegade ur...Tänkte ifall jag kommer på intervju måste jag känna mig skön...
Fördomar och svordomar tycker jag känns rätt. Fördommar och svordommar tycker jag känns fel. Så jag tror du har fel.
Rätta mig om jag har fel. Buga om jag har rätt.

 
Ingen bild

Glynis

1 februari 2010 08:45

I am envious of your snowy day to bake and cook and enjoy being in the warmth of your kitchen. We are having an unusually warm winter here in the Seattle area, which would be a welcome change any other year. This year we are worried about our friends to the north in Vancouver that are about to host the Olympics. No snow is not a good thing! So please look outside and tell the cold, snowy weather to go away and come to me, OK?

I have never been very successful with bread baking, but your photos make me want to try again. Not this week though. Tomorrow I am hoping to make a batch of homemade marshmallows.

 
Yvonne

Yvonne

1 februari 2010 09:40

Jag ÄLSKAR Karlsbaderbullar! Dom liksom smälter i munnen och smakar så där lagom mycket!

Må gott!
Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sis, den lärde

1 februari 2010 15:28

Tycker att du ska BUGA för Persilja, för hon har rätt!
Poss!

 
Ingen bild

Mynta

4 februari 2010 09:47

Susanne: Jag är dock en sann kreativitetsperiodare - nu har jag tröttnat på köksarbete igen...jag kan aldrig göra något på ett normalt sätt; är liksom en allt- eller ingettyp. Blä.

Persilja: Först: Jag bugar. Du har så rätt så rätt. Tack!!
Second: Svarthårig???? never. har jag aldrig varit. Jag har däremot hennafärgat mitt hår sedan jag var 18 bast. Älskar intensiteten i hennafärgen!! men sedan blev man ju mer och mer grå...och då blir alla grå hår KNALLORANGEA av hennafärgen. Snyggt till en viss gräns, men inte när de grå tog övehanden! Så nu färgar jag håret mörkt kopparrött med hjälp av bla L´oreal (?).
Because I'm worth it.
Qué?

Glynis: I would gladly send you all the snow we got here to Vancouver - I'm SO fed up with it!!!
I want spring to be here. NOW!
Homemade marshmallows????
- Recipe, please!!!!!!!!!

Yvonne: Precis!!! Då är vi ju i allafall två... =)

Sis den lärde: Jag HAR bugat! Poss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards