LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 26 januari 2010

Av Mynta - 26 januari 2010 10:00


43 år gammal (på det fyrtiofjärde) har jag lärt mig TVÅ nya saker:


  


Nr 1:

 

Att virka blommor!!!


Jag lärde mig alldeles på egen hand (efter beskrivning) igår!!

Äntligen lyckades jag hitta en beskrivning som talade mitt språk - jag fattade hur man skulle göra! Var tvungen att virka en hel drös i rena glädjeyran!

- Jippiiiiii!!!!! 


Nr 2:

 

Att öka antalet maskor medan man stickar!

 

- Kolla!

Inspirerad av min duktiga arbetskollega (som bl a stickat en jättefin trekantssjal i entrådigt yllegarn), satte jag igång på egen hand här hemma.

Efter att ha repat upp ungefär sjutton gånger, fick jag äntligen rätt på det!!

Jag ökar en maska i början och slutet av varje varv. Rätstickning med stickor 7. Kuuul!!! Men det kommer att bli mååånga maskor, så jag får nog sticka över sjalen på ett par rundstickor istället, tror jag...


Måste ju bara också dela med mig av en ny kökserfarenhet (igen!):

Igår ugnsstekte jag en benfri kotlettrad.

Inget särskilt med det, kan tyckas, men den stod i ugnen i ca 6 timmar!!

Blev den en kolbit, då??? Nej!


Först gned jag in den med en blandning av vitpeppar, flingsalt, olivolja, riven vitlöksklyfta, samt rivet citronskal & citronsaft:


  


Sedan i med en köttermometer som jag satte på 68 grader.

In i ugnen som stod på ca 95 grader.

Lååångsam ugnsstekning, alltså!

Gissa om det doftade gott i köket under hela dagen??????? (myyys...)


Under tiden gjorde jag smarrigt tillbehör:


  


Här syns ingredienserna...

Blev lite danskinspirerad mat igår, nämligen - jag gjorde rödkål till kotlettraden!


Visst är rödkål vackert??


  


När sedan kotlettraden var färdig, svepte jag in den i aluminiumfolie.

Jag skalade och skivade lite potatis och lade sedan detta tillsammans med lite flingsalt i den supergoddoftande stekskyn som bildats i stekformen efter kotlettraden:


  


Sedan in i ugnen på 250 grader i ca 30 minuter...


Kolla så fin & mör kotlettraden blev:


  


Tillsammans med rödkål & potatis blev detta en verklig höjdare!!


  


Rekommenderas starkt om du har en hel dag att spendera hemma.

(Under tiden kan man ju sticka OCH virka!!   =)  )


Avslutar med att visa dotterns och mitt "kylskåpskrig":


  


Gissa vem som skrivit vad.

Är hon tonåring, eller...???


Nej, nu tror jag att jag ska en virka en blomma eller sju!

Goodbaj.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards