LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 24 januari 2010

Av Mynta - 24 januari 2010 11:52


- Äventyret i mitt kök fortsätter!


Letar lite inspiration och nya fräscha recept inför årets middagslagningar.

Snabbkalops är struket på listan.


Hittade dock en ny, stark kandidat (i Coop:s tidning Mersmak):


Rörpasta med Mozzarella, tomater & oliver:


  


En del av ingredienserna. Precis såna ingredienser som jag älskar - fräscha, enkla:

Bl a olivolja, schalottenlök, vitt vin (glaset), krossade tomater, oliver...


Samt ytterligare: (bilderna är klickbara)


      


Plus pasta, då givetvis.


Man skulle koka en tomatsås av de krossade tomaterna, löken, vitvinet, sockret, saltet och pepparn. Såsen skulle sedan varvas i en form med kokt pennepasta. Ovanpå detta lade man sedan stora mozzarellabitar, halverade småtomater & oliver. In i ugnen ca 15 minuter.

Sedan på med lufttorkad skinka och färska basilikablad:


  


- Ser inte så dumt ut, va??


Tar följande bildbevis som svar på ifall receptet var en flipp eller flopp:


  


En flipp, va???   (Dottern lyste dock med sin frånvaro, så vi var tre om detta...)


En annan konsekvens av denna dags köksbravader, var ju att vi tvunget fick göra oss av med lite rester, mannen och jag:


  


...och det var ju lite synd att det var tur...?

Lite vitt vin en sketen torsdagskväll framför Antikrundan med värmeelementet vid mina fötter...


   


...är ju inte helt fel, eller hur??


Men myntet har ju även en baksida.


Jag hade ju även denna dag bestämt mig för att sätta igång Karlsbaderbak numero duo (-e?). Denna gång vinngjorde jag mig om att varenda detalj skulle ske under nogsam kontroll och väl avvägd tankeverksamhet.

Detta tillvägagångssätt höll dock enbart i ungefär fem minuter , då jag tyckte att degen blev väldigt mörk jämfört med förra baksessionen - vad nu?? (eller rättare sagt (tänkt) - Vad fan nu då??) 


Jaha.

Fan vad jag blir trött.


  


Ser ni?

Suck. Och dubbelsuck.


Inte nog med det heller:


  


Skiten sprack igen. VAD GÖR JAG FÖR FEL??????

(Ja, förutom fullkornsmjölet, då...)


Nej, jag var tvungen att göra nåt helt annat.

Började fixa & dona med ett av våra fönster istället.

Har ju kommit över en ny lampa som jag gillar jättemycket. Plötsligt passade inte de gamla gardinerna längre, utan jag fick ge mig iväg för att fixa nytt gardintyg. Så skedde.


Tillbringade en stund vid symaskinen:


  


Sy, nåla, stryk. Sy, nåla, stryk...


- Tadaaa!


  


Detta blev jag nöjd med. Ska bara binda upp den där porslinsblomman, också!


När jag var iväg och shoppade gardintyg, blev det shoppat liiite till:


  


Lite människopynt (samt vuxenmedicin).

Mössa, sjal, ringar & vin. (Vinet var ju till mitt nya recept...)

Ser ni den gemensamma nämnaren? Lite skojsigt. (eeehh??)


Till den allmänna dekadensen om aftonen bidrog också följande:


  


Fullkornsfastlagsbullar till det vita vinet!!!


- En riktig flipp, det också!!!



(Min make klagar över att jag svär obefogat mycket - även i skrift. Gör jag det? Är det fult att svära?)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards