LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Mynta - 20 januari 2010 07:48


...men vissa dagar känns vägen dit onödigt lång och kantad med ständiga misslyckanden...


Ta i måndags, t ex. Jag hade hittat ett recept på "Snabbkalops" på nätet, och tyckte att det lät intressant. Familjen älskar kalops, men ibland har man bara inte tid för långkok - detta nya recept kunde ju bli ett alternativ!!


Enligt receptet skulle man använda sig av lövbiff. Brukar jag sällan köpa.

Inte så konstigt - i lokala Konsumaffären hade det ett kilopris på 192:-/kg!!!

Nåja, jag köpte ett halvt kilo (dyyyyrt!!!). Allt för konsten.


Hem och kocka.

Såg gott ut.

Doftade gott.


  


Men det var nog allt. Purjolökssmaken tog över (tacka vet jag gul lök), och köttet blev seeegt. (Hur gör man för att lövbiff inte ska bli segt??)

Ungarna petade i maten, och mannen tog artigt en "smakportion". That's it.


Jag har fått äta Snabbkalops i två dagar (hatar att slänga mat...)

(speciellt då lövbiff för 192:-/kilot).

Martyren offrar sig. Som vanligt.


Sedan skulle det bakas bullar. Jag var nämligen sugen på fastlagsbullar.

Min absoluta favoritdeg till fastlagsbullar är karlsbaderdeg. Den är tung, tät och alldeles sammetslen. Love it.

I vanliga fall, då alltså.

Men denna gång vägrade degen att jäsa, och alla bullar sprack...


  


- Vad hände? Suck.


På tal om att jag inte gillar att kasta mat - jag var tvungen att göra en kylskåpssanering igår.Fick inte plats med nåt på hyllorna längre, tyckte jag.

I-landsproblem, jag vet.


Ut med allt:


  


Detta var bara en bråkdel - jag lovar!


Och nu vill jag varna känsliga läsare (tittare?):


                                         ---

   

                          ---

 

                          ---

 

Så. Blundar ni nu?

Okej:


  


Nej; jag spydde inte i vasken av leda, utan detta är resultatet av ett par burkars tömning i vasken...samtliga med utgånget datum.


- Någon som är sugen på sill från 2008?? Mumma.


Nåja, efter någon timme (då hade jag fyllt klarglasfacket i soptunnan...), var jag färdig, och det kändes såå skönt. Skulle gjort detta för längesedan, ju!!


Kände mig lite duktig.

Och då måste man ju belönas, eller hur?


  


Och tänk - det blev jag!!

Belönad, alltså.

Kamouflerade de spruckna karlsbaderbullarna med grädde, mandelmassa och florsocker - de blev mycket snyggare så.


- Och framför allt; mycket godare!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards