LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

"Ledig" dag

Av Mynta - 13 januari 2010 08:43


Jaha, hur blev det nu med mina familjelediga sex timmar i måndags?

Hur använde jag dem??


Började ju med att blogga runt lite tillsammans med kaffekoppen...


Sedan var jag tvungen att fara iväg för att handla mat. Tog två timmar - fyra kvar...


Jag hade lovat mig själv att ta hand om mina fötter denna dag - det behövdes sannerligen!! Därför blev det en skön stund såhär:


  


Hela dagen passerade jag denna påminnelse på kylskåpsdörren; det har nämligen samlats rejäla tvätthögar under lovet nere i tvättstugan:


  


JA! Jag ska!! Tvättmaskinen gick varm hela dagen.


Blev sugen på vitkålssallad. Gjorde en enligt recept från "Husmorsorna", vars eminenta bok Persilja var så vänlig att tipsa om i sin blogg.


  


Väl i köket blev jag inspirerad att göra nåt mer.


  


Så det bakades bröd också!


Medan brödet jäste sydde jag färdigt ett litet projekt som legat och frestat under lång tid:


   


Men vad är då detta, kan tänkas??


Jo:


   


Jag öppnar det. Någon som gissat?


   


- Ett nålbrev!!

Gjort efter en mall från Carina Olsson när jag var på kursen i Folkligt Broderi i höstas. ÄNTLIGEN klart! Tycker det är lite gulligt.


Mitt i tvätt-ivern konstaterades detta:


  


En av makens tröjor. Nytvättad. Ser ni??  Det SKA vara stl XL.


   


- Oj! Glömde jag visst. Sorry.  

Jaja. Tvätta själv, då!  For God's sake.


Vid det här laget har familjen börjat droppa in en efter en.

Jag virvlade runt i köket ett tag, och lyckades sedan samla hela skocken kring bordet:


  


Smarrig vardagsmat.


När jag är ensam hemma får jag tid till att uppmärksamma vackra saker som jag annars bara skulle svischat förbi:

 


- Det gillar jag.

 
 
Ingen bild

lena z

13 januari 2010 11:25

Hej!
Du han ju med många saker på dina lediga timmar :-) Du måste känna dig nöjd även om det var saker du inte tänkt göra. Att baka matbröd tycker jag kan vara ganska avslappnande allra helst om man knådar för hand och så blir alla så glad för att få äta nybakt bröd.
Är likadan själv, man vill gäran ha undan allt "tråkgöra" innan man kan göra det roliga och då brukar det inte bli så mycket tid över för det roliga eller också är man helt slut. Typiskt kvinnligt eller? Min man tänker inte ens på att det finns tvätt när han är ute i garaget ;-)

 
Ann

Ann

13 januari 2010 17:33

Hej!!Kollar runt lite bland bloggar,hittade din.
Trevlig och inressant ,fina roliga bilder.
Kommer att komma tbx
Kram o hej från Ann

http://ann.bloggagratis.se

 
Ingen bild

carina

14 januari 2010 05:30

"Fasiken" vad du hinner mycket på dina timmar !!!
Åh vilken lycka med toktvättad ylletröja...du kan göra muddar eller något annat kul av den..utnyttja tillfället !!!
Själv springer jag på loppis för att hitta tröjor som man kan toktvätta. Visst är det kul med nålbrev...man kan göra hur många som helst i olika färgställningar. Ha det så bra.....

 
Ingen bild

Mynta

14 januari 2010 08:01

Lena: Hej! Kul med "nya" namn bland kommentarerna!! Jo - allt kul "pyssel" ger jag mig själv som "belöning" - FÖRST ska alla måsten vara avklarade innan jag får sätta mig och pyssla. Bra, men tråååkigt! Ibland innebär det också tyvärr att det inte BLIR nåt pysslande; måstena tar över...

Ann: ÄNNU ett nytt namn!! Vad kul att du hittade in till mig! Välkommen tillbaka!

Carina: Just denna måndag hann jag faktiskt med en hel del. Var så inspirerad av att plötsligt vara ensam hemma! Jag har faktiskt redan tänkt muddtanken - men jag får nog faktiskt tvätta dem en gång till, då (!). I 60 grader, eller nåt; den tvättades i 40 grader för att bli så här, först...
Visst var det väl på tiden att nålbrevet blev färdigt?? Jag blev så nöjd med det! Tack för att jag fick låna mallen av dig!
Nån kul skånsk kurs på gång???? =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards