LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 20 december 2009

Snön faller...

Av Mynta - 20 december 2009 19:46


  


...börjar faktiskt att undra över ifall jag verkligen bor i SKÅNE??

Snöflingor har singlat hela dagen, och lagt sig på den redan snötäckta marken.

Ska vi få en vit jul??

Hoppas det! Det gör såååå mycket för julstämningen!

(I skrivande stund är det - 10 grader ute, och vi eldar för fullt i kaminen...)


Gräddbullen och jag var ute och gick i byn idag, strax innan blå timmen.

Här har vi kommit upp till "stora vägen"; där bygatan tar slut och landsvägen tar vid.


  


Vi gick genom trädgården när vi kom hem från vår promenad...men hon ville prompt in meddetsamma. Frysekylling!(skånskt uttryck)



Vi har faktiskt rätt så mycket snö här nu:


  


Det är så vackert när snön ligger kvar på alla grenar...




  


- Kolla höjden på "mössan" på marschallhållaren!!




  


Jag bakade julbröd idag. Smorde brödformarna med matolja och strödde på sesamfrön.


  


I med bakpulversmeten och in i ugnen...


  


- Färdiga!!!

 


Fotade mitt lilla, men högt älskade kök medan bröden stod i ugnen...


  


Julstökigt och mysigt.


Vände mig om för att fota hörnan med bl a pepparkakshuset...

den annars så ihärdigt datorspelande och evigt gäspande tonårssonen beslöt sig då för att agera störningsmoment...


  


Störningsmomentet skedde på en sekund - jag lovar.

Men jag hann knäppa det. Och nu lägger jag ut det på bloggen som straff.

Hehe. Right back at you!!!


  


Jag tog in granen idag!

Tyckte den blev så lagom och fin där i sin korg på skänken...


Idag har jag bara kvar att lägga in min Brantevikssill.

Den har nämligen gravats i ättika, salt & vatten i ett dygn nu.

Nu ska den läggas in i bl a dill, rödlök och citronpeppar...


Sedan tror jag att jag ska sätta mig nääära gräddbullen i soffan och läsa Håkan Nessers senaste bok; "Maskarna på Carmine Street".


  


Precis här.


Gokväll.

 
 
Yvonne

Yvonne

21 december 2009 17:57

Hahaha! Känner igen det där med störande tonåringar!
Rätt som det är, så är dom bara i bild! =D

Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

22 december 2009 06:58

Så vackert med snö! Jag som alltid trott att Skåne var snöfritt... fast det är det nog egentligen inte. Gräddbullen passar bra in där i det vita, tur hon har svarta öron så hon syns. Ser mysigt ut att sitta i soffan med en god bok och en varm gossig hund. När du får tid, kan inte du berätta hur det är att ha en bullterrier? Jag och maken fastnade för denna ras på en utställning för flera år sedan, men dumt nog har vi inte tagit reda på hur rasen egentligen är. Jag måste dessutom testa om jag är allergisk mot pälsdjur eller ej. God Jul!!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Susanne

Susanne

22 december 2009 08:37

hm tonårs grejen är lika i var stuga.. ha ha
vilket mys med all snö det har vräkt ned här med och jag tror det snart kommit en meter! traktorn som skottar hos oss var två gånger i går nu på morgonen syns det inte!

Men helt klart verkar det var mera normalt hos oss.. men kollade snödjupet i sverige på smhi och hela sverige är vitt!
Hoppas ni får behålla snön nu över julen :)
mysigt med din gran och mysigt värre i ditt hus!

Vill önska dig och de dina en riktigt god jul... om jag inte hinner in innan här före

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Ingen bild

Glynis

22 december 2009 10:32

Your Christmas seems so peaceful and calm. A joy. Makes me want to fly to Sweden to be there, rather than here with all the stress and craziness. Then again, I make it all myself and love this time of the year. Merry Christmas!

 
Ingen bild

Mynta

23 december 2009 19:32

Yvonne: Ja - men det är ju kul att kunna se dem överhuvudtaget, ibland... =)
God Jul!!

Charlotte: Du - ett tips: gå in på Svenska Bullterrierklubbens hemsida - där finns jättebra beskrivningar om rasen, bilder och länkar till mycket matnyttigt!! Jag har blivit bullterrierfrälst; nu finns det ingen annan ras som jag skulle kunna tänka mig att skaffa...
God Jul till dig också!!

Susanne: Snön ligger fortfarande kvar här, trots någon liten plusgrad idag, lillejulafton...hoppas den får ligga kvar på JULAFTON i alla fall!! God Jul, Susanne!!


Glynis: I promise you - we have a lot of stress and craziness in Sweden, too!! But I try not to let it effect me, and create "my own" christmas...

Merry Christmas to you and your family, too!!!

 
HomeRiver

HomeRiver

27 december 2009 17:44

Trevlig fortsättning önskar HomeRiver!

http://homeriver.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards