LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 26 juli 2009

Av Mynta - 26 juli 2009 20:41


Den sista skälvande dagen av min två veckor långa semester, begav maken och jag oss ut på outlet-tur till Höganäs.


Där var JÄTTEMYCKET folk! Gissar att det hade med vädret att göra.

Det var lite mulet  och blåsigt, och regnet hängde i luften = shoppingväder för alla semesterfirare.

Maken och jag hamnade bl a på en Kosta Boda & Orrefors-outlet.

Först tyckte jag att där inte fanns nåt överhuvudtaget som jag var sugen på, men precis vid kassorna när vi skulle gå ut, fick jag ju syn på nåt!!



Ingegerd Råmans glödlampor!! ("Light Shadows")

Jag fastnade direkt för den prickiga varianten - så nu hänger den så fint och sprider sitt prickiga ljus i ett utav fönsterna i vårt TV-rum.

Visst är den fiiiin??

På bilden ovan är den släckt mitt på dagen...



...och här är den tänd på kvällen. (Mitt under Barnaby...)

Maken kopplade en dimmer till lampan, för den är faktiskt på hela 40 Watt, och det tyckte vi blev för starkt ljus. Genom att använda dimmern förlänger vi även lampans livslängd!! Hoppas den får lysa lääänge!!!


På området fanns även en Ittala-outlet.

Där köpte jag en ny morgonkaffekopp (-mugg) med tillhörande fat åt mig själv - maken tyckte godset var för tjockt för hans smak.

Men jag tycker det är helt fantastiskt underbart vackert!!

Mönstret heter "Taika", och det betyder "magi" på finska, och  designern Klaus Haapaniemi vill att hans illustrationer ska inspirera till egen fantasi och sagoberättande...


Visst är den väl heeelt underbar???

Bilden är från en morgon strax innan jag ska iväg och jobba. Läser tidning och fixar till naglarna lite...


Vår outlet-tur avslutades med en mycket lyckad spontanlunch nere i hamnen i Viken. Vi var plötsligt jättehungriga och fick ett infall. Ett bra infall, skulle det visa sig!!



Maten var jättegod, och vi fick sitta ner tillsammans i lugn och ro. Bara jag och han. Ungarna fick Mamma Scan-köttbullar och pasta när vi kom hem... ☺


På tal om belysning - maken blev äntligen färdig  häromdagen med att sätta upp lampan som blev över efter en "belysnings-rockad" här hemma. När dunbollarna flyttade in hos oss, fick de ju en "ny" loppisomklädd lampa ovanför sin bur, och den gamla lampan som hängt där förut behövde en ny plats.

Jag har länge velat ha en lampa precis över vasken i köket...



Ljuset från lampan (köpt på Paradisverkstaden), skapar liksom ett rum i rummet. Jättemysigt tycker jag. Skönt att stå i detta milda ljus på kvällen och diska upp det sista i diskhon. Blir nästan lite meditativt. Love it.


På tal om shopping (SISTA semestershoppingen - jag lovar!!), så har maken och jag kommit överens om en investering till köket som verkligen inneburit en hel del halleluja-moments!!



- En rejäl gjutjärnspanna från Skeppshult!!

(Här steker maken köttfärsbiffar för glatta livet...)


När vi bodde i stugan på Gotland ingick en liknande i köksutrustningen.

Efter att i säkert minst 15 års tid enbart stekt maten på teflonpannor, föll vi pladask för gjutjärnspannans egenskaper!!


Den blir varm på ett helt annat sätt - maten blir STEKT - inte kokt (som jag tycker den kan bli i teflonpannor). Gjutjärnet ger även ytterligare en dimension åt smakupplevelsen - smaken på det man tillagar får en fylligare och MYCKET godare smak!! Sedan kan man använda sina gamla hederliga stekspadar av stål, också! Härligt!! Känns liksom genuint och "back-to-basics", på nåt sätt...


Imorgon ska jag testa ett recept jag fick av syrran; Grekisk kyckling.

Innehåller bl a fetaost, matlagningsyoghurt och svarta oliver...mums!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards