LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Mynta - 12 maj 2009 19:19


- Tjooohoooo!!!


Min husgud har fått ett officiellt svenskt erkännande!!!


LOVE HIM!!!


Läs artikeln från min morgontidning (Helsingborgs Dagblad):


Polarpriset till Peter Gabriel

Den brittiske kompositören och artisten Peter Gabriel och den venezuelanska dirigenten, kompositören och ekonomen José Antonio Abreu får årets Polarpris.De får ta emot priset ur kung Carl XVI Gustafs hand vid en ceremoni i Stockholms konserthus den 31 augusti. Prissumman är på en miljon kronor till vardera pristagare.

Stockholm . Peter Gabriel slog igenom i den progressiva rockgruppen Genesis i början av 70–talet. Bandet, där även Phil Collins ingick, rönte enorma framgångar med bland annat plattorna "Selling England by the pound" och "The lamb lies down on Broadway".

Gabriel lämnade gruppen 1975 för en solokarriär. Största framgången fick han 1986 med albumet "So" och jättehiten "Sledgehammer", vars innovativa video blev mycket omtalad. Gabriel har även gjort sig ett namn som förkämpe för mänskliga rättigheter.

José Antonio Abreu, som tidigare tilldelats det svenska Right Livelihoodpriset, grundade musiknätverket El Sistema som givit 100 000–tals ungdomar chansen att lämna fattigdomen.

Förra året hoppade Kungliga Musikaliska Akademien av som samarbetspartner men fortfarande sitter flera av akademiens ledamöter med som privatpersoner i prisnämnden. Nytt för i år är att förra årets pristagare, Renée Fleming, finns med som rådgivare åt prisnämnden.

Polarpriset grundades 1989 av Abbas manager, skivbolagsdirektören Stikkan Anderson med en donation.




....och lyssna på en av mina favoritlåtar av honom...

("Family Snapshot" (1980))


(Hur SNYGG  och välkonserverad är han på en skala...???  ELVAAAA!!!!)

 (Fjorton?  =)    )

Betänk - mannen är 59 år fyllda...


Lyssna nu och njuuut...


Av Mynta - 12 maj 2009 10:05


I helgen gjorde jag nåt jätteroligt tillsammans med delar av "min" gospelkör!

Vår eminenta körledare brukar ordna en del aktiviteter varje termin som de som vill ur kören kan delta i. Aktiviteter som inte har med musik & sång att göra. I lördags körde således några ur kören iväg på pilflätningskurs.

Vi höll på från kl 9 - 16. Lunch, fika (och godis!!!) ingick.

Helt fantastiskt kul!! Jag vill dit och fläta igen!

Nå; vad flätade jag då?

Jo:



Ett "slingerstöd" till min stackars klena limegröna humle som jag haft i flera år nu. Humlen har jag fått av mamma. Gräddbullen tycker väldigt mycket om den. Matmässigt, det vill säga. Hon tuggar på den så fort hon får en chans.

Med det nya slingerstödet tror jag humlen blir lite mer skyddad från sugna bulletungor...

Eftersom  humlen är så klen, tänkte jag trycka ner lite frön i samma kruka:



Frön från påsen till vänster; luktärtsfrön.

Så får humlen lite slingerkompisar!

Krassefröerna till höger tryckte jag ner i balkonglådorna med penséer i.

Tänkte krassen kunde få "ta över" utrymmet i balkonglådorna när penséerna blivit raftiga och tråkiga...


Annars bidde det också flätat:



- En pilekruka!

Häri ska jag nog plantera en stoor marguerit, tänkte jag...

Stolarna till höger flätade jag igår...de var lite knivigare att göra...(som om)  =)


Sista skälvande minuterna av kursen hann jag med några krukdekorationer, också:



En av dem tryckte jag ner bland mina tomatplantor från ICA.

(Tre plantor i en kruka, som endast behöver vattnas - behöver inte pinceras - enkelt & bekvämt!)


Igår vågade jag ta ut den sista inneväxten:



Pengaträdet/Paradisträdet/Crassulan.

Kärt barn har många namn...


Precis bredvid har piprankan börjat vakna:



Vaknat har även vinstocken gjort:



Rabatterna börjar bli "fyllda" av växtlighet igen:



Här är rabatten under burspråket.


Men det blev lite tomt inomhus när mina största växter fått komma utomhus istället! Var ju tvungen att skaffa någon ersättare...



Det blev en porslinsblomma. Har jag faktiskt aldrig ägt förut!

Hur sköter man egentligen en sån på bästa sätt?

Jag planterade i varje fall den i en ny kruka, och placerade den i en av fönsterkarmarna i burspråket:



Här tänkte jag den skulle få slingra sig lite runt fönsterna - vi har ju inga gardiner i burspråket...hoppas nu den kommer att trivas!

Ser fram emot att få sköta om den i många år framöver...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards