LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 6 mars 2009

Av Mynta - 6 mars 2009 17:43


Jag behövde ju inte vänta så länge med att inviga vasen...

Det räckte med att ta en promenad med hunden, och VIPS, så hade jag plockat både vintergäck och snödroppar från grannens vår egen trädgård!



De fick trängas tillsammans med lite blåbärsris, som jag annars plockat för att användas till undulatgodis.


- Våren har börjat!!!


Fler vårtecken:

Jag har både hört och sett denna:


...och denna:




Vilken blir nästa?

Gissar på denna:



(Fågelbilderna är tecknade av Ursula Wilby)


Sedan har ju min och pappas årliga tävling inletts; den om vem som blir först med att se en Sädesärla...

Pappa har vunnit de tre senaste åren, så nu är det verkligen MIN tur, tycker jag! Vågar knappt lyfta luren när det ringer - det KAN ju vara pappa som  väser "Sädesärla" i den andra änden av luren...och då är förnedringen total! Vår lilla tävling håller verkligen på att balla ur - börjar liksom bli lite för mycket prestige inblandat i det hela...vi kollar misstänksamt på varann under hela mars månad, de gånger vi träffas. Ibland luras vi. Säger liksom "Sädesärla", fast vi inte sett någon; för att "testa" den andre. Då skrattar ingen av oss längre. Sånt får man inte skoja om.


Vilket liv man lever.

Av Mynta - 6 mars 2009 13:56

…jo, så var man på banan igen, då…

 

Har faktiskt haft liiite abstinens. Men det har samtidigt varit rätt skönt.

Skönt att liksom ”stänga av” cyberminglandet en stund.

Annars har vardagen varit sig precis lik.

Nya projekt har ställt sig i kö i min snurriga hjärna, och en del har det börjat "naggas" på:

 

T ex detta:

 (…ser ju nu, först när jag granskar bilden noga, att bokstaven ”n” är olika på alla tre ställena...

…n:et längst ner är korrekt. Måste fixa till de andra två. Blindstyre.)

 

Lånade nämligen en oootroooligt inspirerande bok på biblioteket:


 

Såå full av humor & distans!


 

Eller hur?


 

Älskar krocken mellan gammalt traditionellt hantverk och modern attityd:


 

Blev ju sugen på att göra nåt eget, så mitt broderi med det uppmanande köpstopps-citatet ska  få bilda lock så småningom på en väska jag planerar att göra…men det får ta sin tid…har liksom inte tänkt färdigt, än!

 

Sedan är jag ju barnsligt förtjust i att göra nya lampor av gamla loppisfyndade skelett.

Hittade detta skelett för ett tag sedan, och tänkte att jag skulle byta ut lampan ovanför fågelburen:


När vi satte buren på sin plats, var vi nämligen tvungna att höja taklampan, och då förlorade den hela sin karaktär, tyckte jag!

Nu ser man den liksom enbart underifrån, hela tiden:




Inte särskilt snyggt.

Annars är det en av mina favoritlampor här hemma. Det är ju såhär man ska se den:



 

Köpt på Paradisverkstaden på Öland för en herrans massa somrar sedan.

Nu hade jag tänkt hänga upp ”boll-lampan” ovanför buren istället. Ska bara hitta ett bra tyg och fixa en upphängningsanordning som funkar…

 

På samma loppis som jag fyndade lampskelettet, hittade jag även dessa ting:


 

Vid det här laget vet ni ju att jag gillar grönt glas…

Rätt praktisk ljusstake faktiskt; man kan både använda vanliga långa stearinljus samt värmeljus i den! (Get-a-life-varning på denna insikt…)

 

Ytterligare grönt glas:


 

10 pix. Som hittat.

 

En annan liten sötnos, inhandlad enbart inför kommande tussilagos & vitsippor…




(Hmmm; tussilago i plural…tussilagos eller tussilagor?  Get-a-life-varning nr 2)

Den fick stå i köksfönstret sålänge.

 

Två grytor fick också komma med hem. En blå:


 

…och en röd. (Denna står ute i kallfarstun med lite av gårdagens middag i sig – därav den mörka bilden.)



Så fina att de kan få dukas fram på matbordet utan att skämmas för sig, eller hur??

 

Håller för övrigt också på att bläddra & läsa i en massa olika böcker om dagarna.

Just nu är dessa aktuella:


 

Speglar min tillvaro ganska väl för tillfället, tycker jag…

 Feels good to be back.(Tack för snälla bloggpauskommentarer!) Kom förresten på att min blogg firade ettårsjubileum igår!!

Lite kul.

Inte klokt vad ett år kan gå fort. Var blev det av? Måste gå tillbaka och läsa lite inlägg från förra året, så att jag får bevis för att jag hunnit leva under tiden…

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards