LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 6 februari 2009

Avdelningen Värdelöst Vetande

Av Mynta - 6 februari 2009 12:18


Jag vet inte om det framgått av något tidigare inlägg - men jag är alltså med i en kör. Skitkul!

Ikväll ska vi ha körfest. På våra fester brukar vi alltid ha buffé. Alla tar med något ätbart (vi är ca 35 st!) och sätter fram på buffébordet. Ikväll skulle vår buffé rymmas under temat "Amerika".

En grupp fick stå för desserterna (så att inte alla kommer med nåt sött, för det hade det väl varit risk för annars!).


Det är ju lätt att tänka "Amerika = USA". Men så är det ju inte!

Tyckte själv jag var lite smart när jag kom på att man faktiskt inte bara behöver snöa in på Coleslaw, Kentucky Fried Chicken, Ceasar salad, Hamburgare o s v...man kan ju t ex göra en sån här:



- En Tacopaj!

Kom på att man ju kunde sticka ner en skylt i pajen för att påvisa "ursprunget". Sagt och gjort:



När jag skulle skriva vilken del av Amerika som Mexiko tillhörde, skrev jag först Centralamerika. Men se - där hade jag faktiskt fel!! Mexiko tillhör den södra delen av Nordamerika, fick jag lära mig när jag slog upp fakta.

Tänkte att en del säkert skulle ha en och annan åsikt om detta i afton, så jag gjorde en liten parentes...satt och fnissade lite i min ensamhet, då...


Mina "körisar" är vana vid mina anmärkningar angående allt möjligt.

Ses nog som den optimala lärartypen...usch & fy!

Men jag har svårt att låta bli att ta upp saker som jag stör mig på...och det vill jag ofta meddela alla andra då...tycker ofta det kan leda till intressanta diskussioner! (Hmmm...här FÅR ni rulla med ögonen...)


När vi ändå är inne på saker som stör mig:


Det heter "att intervjua" - INTE "att interjuva". Blir småknottrig!!!!


Det heter åtminstone - INTE åtminstonde!!!


Så. Fick jag ut det ur systemet.

Nu ska jag ta tag i nåt väsentligt. Typ tvätten.




 
 
Helena

Helena

6 februari 2009 14:53

ooops ! En stavningskontrollant . Bäst att passa sig. Du vilken jä_ _ a tur att jag hade stavat rätt på intervjua i mitt senaste inlägg då så slapp jag göra dig irriterad åtminstone . Oooops igen, där kom det andra ordet också .....

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Korrekturläsningsskadad

Korrekturläsningsskadad

6 februari 2009 19:27

Din odrägliga lilla besserwisser!
Du kunde också tagit upp fotölj och russelkana, andra ord som ger mig rysningar.

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

7 februari 2009 08:26

Fin paj! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

8 februari 2009 10:03

Helena: Jag vet - jag kan vara fullständigt odräglig...
Vill ju å det bestämdaste hävda att jag inte anser mig själv vara den bästa "stavaren"!! Gör fel själv, och blir faktiskt bara glad om någon påpekar detta!! Knäpp? Bara förnamnet.

Korrekturläsningsskadad: Fotölj har man ju sett tidigare - men russelkana?? Det var ju en fullständig nyhet!!! Usch! Blir ju lite fnissig, samtidigt; russel...? Var får man nåt sånt ifrån??

Yvonne: Tack! God var den också =)

 
Line

Line

8 februari 2009 13:37

Halkade in här på ett banaskal och fick se denna tacopaj. Du skulle inte vilja lägga ut receptet på den??

http://linsanslycka.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

8 februari 2009 22:16

Har till och med sett det i en dagstidning (på samma tidning som jag en gång i världen korrade på); på första sidan stod det "Russelkanan lockade många barn". Va???
Tänkte att ja, det märks då sannerligen att de skippat korrekturen!

 
Ingen bild

Mynta

8 februari 2009 22:23

Line: Klart jag kan (det är ett litet "hittepårecept"...Jag gör ett nytt receptinlägg här inom kort!!

Persilja: Nu är vi ju ute ock kommenterar samtidigt, här!! Precis så har jag och maken också sagt; att det märks att man dragit in på korrekturläsandet!! Inte klokt, egentligen, eller hur?? Men det är klart - det blir ju lite roligare för oss språkpoliser, då! Vi får ju verkligen leva ut våra besserwissertendenser på det sättet!!

 
Ingen bild

Stenkasterskan i glashuset

8 februari 2009 22:26

Kolla! Hur stavade jag "och"??
Korrläsaren gick nog på toa eller nåt...?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards