LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 16 januari 2009

Av Mynta - 16 januari 2009 16:21


...hjälper en att varva ner...äntligen fredag igen!


Av Mynta - 16 januari 2009 14:31


Ibland är det förvånansvärt små ting och skeenden som kan göra en glad.

För mig kan det t ex räcka med att köpa en ny växt, som hittar en helt ny plats och en helt ny kruka...


Köpte ampellilja nr 2 häromdagen för 20 kronor. Tycker man får mycket växt för pengarna, då. Ampelliljan varar i evigheter (svår att ta kål på), skjuter egna skott som är busenkla att plantera vidare, har en krispigt grön färg & ett vackert växtsätt. Den ska även vara en alldeles utmärkt luftrenare (tipsade Persilja). Den nya ampelliljan tryckte jag ner i en gammal vas:


Visst blev de fina tillsammans?

Sånt kan göra mig glad & nöjd så att det räcker hela dagen ut!

Myser varje gång jag passerar dem...


Ett annat glädjeämne kan bestå i att man lyckas kreera ett skitgott resultat av ett rent "hittepå-recept". Något som får alla i familjen att smacka lustfyllt och tindra med ögonen. Något som äts av ALLA. Och alla tar MYCKET. Sånt är också kul!

Detta lyckades jag med igår. Hade tagit ut ett kilo kycklingfiléer ur frysen på morgonen, utan att riktigt veta vad jag skulle göra med dem...

Kvällen kom, och jag var trött, och kände inte riktigt för att "kocka". Men nu hade jag ju tinat filéerna, så då var jag ju tvungen att tillaga dem...SUCK!

OK - nåt enkelt, då:


Klippte ner filéerna i mindre bitar i en osmord(!) ugnsfast form.

Strödde över rejält med Tandoorikrydda och rörde om.

Pressade två vitlöksklyftor och lade i.

Strödde även en oregano-och basilikablandning över. Samt nymald svartpeppar.

Rörde runt ordentligt med händerna (JA! Jag tvättade händerna grundligt, efteråt!!):



Hällde över en trea vispgrädde:

 


...så att det täckte filéerna:



Sedan in i 200 grader varm ugn (i mitten) ca 35-40 minuter.


Under tiden:



Kokte pasta och fixade nåt grönt:



- JA; jag VET!! Men jag ORKADE inte göra nåt annat!!


Tog ut kycklingfiléerna ur ugnen.


- Tadaaa!



Serverade med pastan och grönsakerna. Och RIKLIGT med Parmesan!



Väldigt snabbt & enkelt & GOTT!!

Rekommenderas t ex en fredagskväll som denna (istället för de där förbannade Tacosen!!), när hela familjen vill ta det lugnt och slappa (inklusive en själv).


Diska på lördag.


Goodbaj.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards