LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Mynta - 8 januari 2009 11:32


Barndomsvänner i all ära, men det är frågan om inte nyvunnen vänskap "på äldre dar" smäller lite högre?! När man "hittar" någon som landat ungefär på samma "utvecklingsstadie" (?) som en själv. Trots kanske helt olika levnadsbanor och förutsättningar. Man har liksom kommit fram till samma värderingar på varsitt håll. Summerat sitt liv så långt man kommit, och därefter kommit fram till vad man tycker är väsentligt  - då är det extra härligt att träffa en "jämlike", tycker jag!


Det har jag gjort; min väninna som jag med kärlek i rösten kallar för "en nollåtta i förskingringen".

Vi har lärt känna varandra genom skolan och våra barn. Egentligen är vi väldigt olika. Jag - spontan, vimsig kontrollmänniska (bara en sån sak - vilken kombo, egentligen!!), med kronisk skaparlusta och maniskt estettänkande. Och så hon - extremt akademisk, välartikulerad (själv svär jag som en borstbindare), superdjup, supersmart, fembarnsmamma, idealist ut i fingertopparna, och enligt egen hävd ohändig och till råga på allt helt ointresserad av all estetik.

Och så har vi så kul tillsammans!

Vi promenerar tillsammans två gånger i veckan, har gått en universitetskurs tillsammans, umgås familjevis varje påsk o s v.

Det tycker jag är häftigt!


I morse var vi ute på en av våra promenader tillsammans. På våra promenader pratar vi om ALLT mellan himmel & jord. Inget är tabu. Inget.

Det har blivit mycket prat om andlighet, barnuppfostran, relationer, skola, politik, feminism, ekonomi, trädgård, hälsa - you name it!

När vi kom hem från vår runda gav hon mig en "försenad" julklapp.

Jag öppnade den när jag kom hem.

Tilläggas ska, att vi bägge utvecklat en svaghet för psykologi och andlighet i kombination - att man med hjälp av  konkreta "symboler" och tankar kan förändra saker i sin tillvaro och inom sig själv ...



I julklappen fanns bl a denna änglasten. Just denna ängel har epitetet "hopp".  På omslaget kunde man läsa:


ANGELSTAR WORRY STONE

"Know this angel has found its way to you for a purpose. Use this stone in whatever way feels right to you. For each person this may be different. Do what feels comfortable and follow your heart..."


Sådant gillar jag! Hon fick ligga hos mina tre värmeljus (tro, hopp & kärlek), i mitt arrangemang på matbordet. Jag tyckte hon passade riktigt bra där.


Sedan fick jag faktiskt även detta:


Ett halssmycke med ett asiatiskt tecken som betyder "skratt".

Här fanns också en text:


"Angels can fly because they take themselves lightly."


Så bra uttryckt!


Både jag och väninnnan har nämligen tendenser till att ta saker & ting så allvarligt, ibland. Vi har lätt för att "gå ner oss" bägge två. Då är det bra att bli påmind om att fösöka se lite lättare på saker & ting...


Bloggandet har också gett mig nya vänner såhär på äldre dar.

En otroligt häftig känsla. Tänk att vi bloggvänner sitter i olika delar av landet och tycker och tänker tillsammans. Inspirerar varandra till skapande & hjärtliga skratt. Tipsar om god mat och delar frikostigt med oss av familjerelationer, framsteg & bakslag. Allt detta enbart med hjälp av ord & bilder. Skithäftigt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards