LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 21 december 2008

Av Mynta - 21 december 2008 23:47



Kan man lägga in sill och dricka vin samtidigt?



Ja, det kan man!

Inget fel på resultatet i alla fall - Brantevikssill är en av de vackraste (och godaste) inläggningarna man kan göra:



Nu ska den stå och gotta sig fram tills julafton!!


Maken gör alltid julköttbullarna - med mycket kryddpeppar & vispgrädde i...



Han rullade & stekte 100 st!


Under tiden bakade jag vårt julbröd:



Ett vanligt "filmjölksbröd" med bikarbonat & vetekross i.

Jag halverade bröden och frös in.


Hann även med att göra knäck:



...den har inte stelnat ännu...men det hör ju också till traditionen, fnissade maken...


Satte mig ner för att göra en apelsin med nejlikor:



...gissa om jag blev lång i ansiktet när jag öppnade påsen med nejlikor för att hälla ut den på bordet; det var MALDA nejlikor i påsen!! (Kolla den bruna "högen"...)

Som tur var hittade jag en påse HELA nejlikor i kryddskåpet från förra året!



- Färdig!! Doftar ljuvligt!

Julen för mig är mycket DOFT. Nejlikeapelsiner, hyacinter, pepparkakor, grandoft, vanilj, kanel...


Granen kom förresten in idag:


Vi hade ett himla sjå att få den att stå rakt! Maken hävdar att jag sagt fel när jag sagt att den mätte ca 150 cm - han säger att den mäter 2 meter...

Jag fick klä den själv - tonåringarna var inte intresserade. De ville inte heller vara med och koka knäck, eller baka pepparkakshus eller lussebullar...

Men så är det väl...det är bara att acceptera...men jag märker på dem att de gillar att det blir juligt runt omkring i huset, och att juldofterna sprider sig så sakteliga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards