LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under november 2008

Av Mynta - 15 november 2008 23:55


Angående mitt tidigare inlägg om oväntad styrka under stress;

för några år sedan drabbades jag ofta av en obarmhärtig huvudvärk - en huvudvärk som inte tycktes ha någon logisk förklaring. Förstod inte varför jag hade denna hemska huvudvärk. Jag sov ordentligt, fick i mig tillräckligt med vätska under dygnet o s v...

Sökte läkarhjälp och blev ordinerad Citodon. Citodonen hjälpte mot värken, men jag kände att det var starka tabletter det handlade om (blev liksom lite halvhög...), och vågade inte fortsätta eftersom jag kände att man plötsligt kunde ha blivit väldigt lätt beroende...


Fick en remiss till en s k "Catscan" (skallröntgen) för att eliminera ev tumörer och hemskheter. Den visade ingenting. Skönt.


Blev mitt i alltihopa kallad till vanlig tandläkarundersökning hos min tandläkare. Under besöket började jag och tandläkaren att prata om min huvudvärk. Då började han kolla käkmuskulatur (som han sa var hård som frysta kycklingfiléer...), insidan av mina kinder (som hade tydliga märken från bitskador). Sedan kollade han alla tänders tuggytor. Jag hade tydliga nerslitningsskador till följd av "käkpressande". Alltså inte tandgnisslande; utan från käkpressning. Det visade sig att när jag upplever stress (medvetet eller omedvetet), så pressar jag ihop mina käkar. Både i vaket tillstånd och nattetid under sömn. Så fort jag blev medveten om detta försökte jag bli varse (dagtid) om hur jag gjorde med mina käkar. Tränade på att låta underkäken falla mot bröstet (ser VÄLDIGT intelligent ut...) för att slappna av. Tandläkaren fixade en bettskena åt mig att använda nattetid, för att jämna ut trycket på tänder och käkmuskulatur.


Huvudvärken försvann. Bara sådär. Helt fantastiskt!

Nu använder jag min bettskena varje natt:


Kan inte leva utan den nu. Märker direkt dagen efter om jag glömt att använda den nattetid! Har du ofta huvudvärk? Snacka med din tandläkare!!


 Nu i mörkrets tid har jag för tillfället också blivit oerhört trött (är nog inte ensam om detta, va?) Resten av familjen är också trötta. Var på Apoteket häromdagen, och föll för frestelsen att testa vitaminer:

Kan familjen bli piggare av dessa, tro??

De står i alla fall i badrummet nu, så att man ska komma ihåg att ta en vitamin varje morgon i samband med tandborstning o s v...


Hemma har jag annars en del säkra kort som kan hjälpa mig att slappna av om jag skulle känna att stressen börjar ta överhanden:

En stund framför akvariet i sonens rum är faktiskt oerhört rogivande...


...eller en stund framför grodakvariet - samma sak = avslappning!!


 ...eller en stund på rygg i min säng blickandes upp mot sovrumstaket; det är inte heller fy skam...


...då kanske med en intressant bok i handen...


...soffan nere i TV-rummet är inte dum den heller...här kan man ligga och kolla på regndroppar som rinner nerför fönsterrutan, eller på grannens björk som rör sig i vindbyarna...


...eller så pyser man iväg på loppis någonstans och vandrar lååångsamt mellan hyllor & bord...detta fyndade jag igår hos Röda Korset.


Denna helgalna stickade poncho fick också följa med hem.

De gigantiska bollarna kan man ju alltid använda som vapen om någon skulle bli för påträngande....   =)


Det gröna lökglaset fick bli barnkammare åt några basilikaskott...


Här är andra sidan av mitt gröna köksfönster. Börjar bli lite trångt, nu...

Är sugen på att "jula till det" hemma, nu. Hur ska jag fixa till detta fönster? Ska jag ta bort allt det gröna, eller...?

Äsch, vi får se...det blir annorlunda varje jul i alla fall...


Sedan har jag ju ALLTID den BÄSTA medicinen att ta till om jag behöver varva ner; MUSIK!!

Hörni; det är lördag (OJ - söndag!), perfekt musiklyssnartid!!


Detta klipp från Youtube har en usel bildkvalité, men musiken är förbannat bra - blunda & lyssna!!


Godnatt!




Av Mynta - 14 november 2008 08:20


Jag har kommit på att när jag är stressad blir jag stark.

Igår när jag skulle äta lunch under tidspress blev resultatet följande:

= en styck bruten gaffel


= samt en styck knäckt äggskivare...

Jag måste lära mig att slappna av och ta det lugnt! Min frenesi under stress ledde ju enbart till ytterligare försinkningar - lönar sig alltså inte att försöka skynda sig när man redan är lite sen - coola ner, istället!


Förresten har det bakats lite här hemma. Jag blev chokladsugen häromdagen, och efter att ha inspekterat alla "godisgömmor" kunde jag konstatera att allt var slut. Bestämde mig för att baka en chokladkaka.

När jag gjort smeten skulle jag smörja & bröa kakformen (jag VET - fel ordning, men så är det när man är ivrig!). Insåg då att ströbrödet var slut. Hmmm. Vad göra? Kom att tänka på favoritchokladet för tillfället: Marabous "Dark" med sesamfrön...jag vet! Jag "bröar" formen med sesamfrön istället!!

Resultatet blev urgott! Rekommenderas!!


Igår tvingade två snart övermogna bananer (faktiskt bananerna på bilden ovanför - då alldeles nyinköpta!) mig till att baka min berömda bärkaka - har aldrig testat den med bananer i, förut.

Men man måste ju testa!

Kunde det bli gott, tro? Skivade bananerna och tryckte ner i smeten:


Den blev SKITGOD!!!


Det tyckte min assistent också:

Ska vi baka en kaka till?? Snälla?


Igår var jag på loppis (igen).

Inte så mycket roligt denna gång. Utsorterat & dyrt, tyckte jag.

Men jag kom inte hem ALLDELES tomhänt:

Köpte denna smånaggade keramikkanna med uuunderbar grön glasyr.

Min färska koriander fick genast inviga den...


Ytterligare ett lampskärmsskelett (10kr). Kan liksom inte låta bli!

Har blivit en sjukdom...


Sedan blev det även lite böcker.

För ynka 10 kronor fick jag en väldigt rolig kväll - hittade nämligen denna bok bland loppishyllorna:


Författad & utgiven år 1963.

Lite ur innehållet:


I kapitlet "På resa" kan man läsa bl a detta:


Bra att veta, eller hur??


Såhär trevligt ska man ha det när man arrangerar en bjudning.

Följande finns under kapitlet "När du bjuder hem dina vänner":

Kolla bildtexten: "När alla hjälps åt blir stämningen bäst"!!

Och vad hjälper killen med gitarren till med, då? FLYTTA dig från bordet, idiot - du sitter IVÄGEN! Killen till höger är nog inte särskilt effektiv, han heller. Kan du se till att bli FÄRDIG med besticken istället för att bara SJUNGA hela tiden?? Den enda som gör något (och som liksom inte ser ut att ha LIKA roligt är stackarn vid diskbänken.)

 Av vilket kön är denna person, då?

(Förresten; är det DU, Persilja? De är ju i DITT kök - kolla in kakeldekorationerna!!)


Sedan är det viktigt med ett gott bordsskick:

Usch & fy - hemska kvinna!


Från och med nu kommer jag att ha det svårt när jag ska hälsa på folk - vänta nu; har jag basker på mig, eller hur var det nu??

 (Läs texten!!!)

Jag ska i alla fall alltid gå på insidan när jag har manligt sällskap...


Man ska alltid duka snyggt & hemtrevligt. Detta sjuder väl av liv & mysighet (not)??:

Här var det RAKA linjer och stärkta linneservetter!!

Lysrör i taket, eller?

(Men Stig Lindbergs Berså-smörask var FIIIN!!!)


Nej, det viktigaste är nog att man TRIVS, eller hur?

Såhär kan man ju ha det, t ex:


Dream on.

Vill du ha kaffe?

Finns en slatt i köket. Du får hämta själv.

Jag ska nämligen blogga. Glöm inte att diska upp efter dig.

Av Mynta - 12 november 2008 22:18

För några veckor sedan var jag ju i Malmö, och förutom att besöka bl a Søstrene Grene & Åhléns, passade jag även på att sticka inom Myrorna samt IKEA.


På IKEA hade julen redan anlänt. Här fanns fullt med julklappspapper, julkort, snören, ljus, elljusstakar, julgranspynt m m.

Jag hade ju kameran med mig och fotade därinne för att kunna visa er, men fotona blev alldeles för suddiga...


Men när jag kom hem lade jag ut de grejor jag köpt på IKEA på matbordet och fotade:

Jag kom hem med tre rullar omslagspapper, två olika paket med presentpapperspåsar& kort, paketadresser, ljusfat i gjutjärn, två röda julträfåglar, en röd gummikrok i form av en (bulle-)rumpa, ett grönt gräs samt lerkruka och en ljusslinga av grå filt(!).


Såhär ser ljusslingan ut "in action" när den hänger ovanför trappan hos oss:

Den ska jag ha hängande här året om!


Sedan var jag ju inom Myrorna. Vad hittade jag där, då?

Jo detta:

Två gardinlängder med fint bladmönster,


ett megastort grönt dubbelsängspåslakan med "fantasi-eklöv",


grönt glas till mitt "gröna" köksfönster,


samt en styck knocklad lampa...


Jag rätade ut lampan så gott det gick, lossade lamptyget, lade ut lamptyget på den ena bladmönstrade gardinlängden:

...nålade och klippte ut med ca 1 cm sömsmån...


...sicksackade kanterna...


Har ni förresten sett min gamla trotjänare som jag fått av mamma & pappa?

Det är en begagnad skolsymaskin! Det syns tydligare när man kommer närmre...kolla "nål-graffitin"...:

...någon har INTE gillat syslöjd...(lite fnissigt ÄR det faktiskt!)


...sedan nålade jag fast tyget på lampskelettet...

(Visst är det ena bladet ett fikonblad?? Det får ersätta mitt RIKTIGA fikonträd nu över vintern, som ju tappat alla sina fina blad...)


...sydde sedan fast det för hand...


...och nu står den tänd och fin i fönstret morgon & kväll!!


Nej, nu är det nog dags att släcka den för idag och tända lampan på nattduksbordet istället...

Godnatt!

Av Mynta - 12 november 2008 08:58


Ett inlägg i den upptrappade =)  debatten:


När maken och jag flyttade in i vårt nuvarande hus för 20 (!!) år sedan var trappan upp till övervåningen vitmålad. Väggarna runt trappan bestod av vitmålad glasfiberväv (den vanliga "rutiga" varianten).

Vi köpte långhårig hund.

Inte bra.

Sedan skaffade vi två barn.

Ännu värre.


Den (nästan aldrig) vita trappan fick torkas av och dammsugas OFTA.

Trappan är nämligen det största blickfånget när man träder in genom vår ytterdörr...

De vita (så småningom gråmelerade...) väggarna fick våttorkas med jämna mellanrum för att eliminera spåren av små smutsiga barnhänder och fetsmutsiga hundpälsar.


Lösning (som funkat de senaste sju åren...):


(Skitsvårt att fota i en mörk trappa! Hej, förresten...!)


Vet inte om detta visar det bättre:


Maken började skrapa rent trappan, men färgen satt HÅRT...

Vi blev vana (hemmablinda?) över trappans trä-/vitfägade "blandlook", och så fick det förbli. Trappan får en släng med vitpigmenterad golvsåpa när jag ändå städar trägolvet i TV-rummet. Jättebra, smutsavvisande yta! Dessutom syns inte smuts & damm så mycket...

Väggarna klädde maken med råspont som jag sedan grålaserade.

Alltså GRÅ- laserade - förstår ni?? Den blandar sig väldigt bra med naturlig smuts från barn & hundar, utan att det syns. Smart (och äckligt?), va?


Så har vi det. (Vi har inte så ofta folk på besök, och tur är väl det, eller??)

Av Mynta - 11 november 2008 09:12


Har gått här och inväntat det första dagsljuset inför fotografering av min färdiga (?) väska, men det vill sig inte riktigt!

Det är gråmulet och regnigt ute, nämligen...

Men ni får hålla tillgodo med dessa bilder:


-Tadaa!


Helbild.

Började fota inne vid hobbybordet på "kontoret", men ljuset var om möjligt ännu sämre där...


Gick in till matbordet i vardagsrummet...


Liite bättre ljus, men inte tillräckligt...färgerna blir lite missvisande,

tycker jag...

Väskan fick "fransar" av ulltyg längst ner.

Sydde även på några tunna sammetsband.



Bandkant upptill. Fick sy fast den för hand med lintråd - symaskinen tjorvade hela tiden! Axelremmen är ett gammalt bälte.



Fodrade med en slaktad diskhandduk. Mobilen fick en egen ficka.

Titta INTE på axelremmens sömmar...ska kanske dölja dem med något...?



Väskans baksida är än så länge helt "naken". Kanske får den förbli så.

Jag får se...



Funderar på om jag ska sy på sicksack-band på axelremmen.

-Tycker remmen är lite urblekt och tråkig!



...samt att jag nog syr fast någon knapp på insidan upptill, så att jag kan stänga till väskan lite vid behov...


Nej, nu ska jag faktiskt sy fast det där sicksackbandet! Ska nog premiäranvända väskan till jobb idag!! Känns kul!! (get a life...?)!


Av Mynta - 10 november 2008 08:08


Så känns det ibland när kreativiteten slår till!

Från ostkupa direkt över till "flow" utan like!!!

Älskar när jag glider in i ett flow. Tappar tid & rum. Glömmer äta.

Hör inget. Svarar inte på tilltal. (stackars familj)


Vet inte vad det var som hände, men efter Farsdagsmiddagen hemma hos föräldrarna blev jag som förbytt.(Var det kanske det goda vinet till maten??)

 Här skulle skapas!


Fram med penna & papper. Skissa!

Ville göra en väska:


Plockade fram lite allt möjligt som man kunde tänkas använda; band, pärlor, lingarn, mönstrade tyger, ulltyg...


Och så satte jag igång.


Klippte, broderade, sydde på maskin...



Notera bollfransen - man har väl lärt sig ett & annat härute i bloggosfären...


Satt uppe tills klockan var ett på natten. Då funkade inte synen riktigt längre. Ska fortsätta idag. Baksidan ska nog vara grön. Ska nog brodera nåt mönster där också, tror jag. Vet liksom inte riktigt hur fortsättningen ska bli - vi får se!


Passade på att plantera lite ljung ute i trädgården i helgen också.

Tände en lykta i planteringen. Den kunde jag se från köksfönstret på kvällen - mysigt!



Av Mynta - 7 november 2008 23:33


Under min ostkupeperiod har jag ofta stannat uppe längre än övriga familjen.

Bara suttit i soffan i och filosoferat i mörka tystnaden. Mått bra och varit nöjd - tacksam och ödmjuk inför det liv jag förunnats att få leva.


Bredvid har jag haft min ständiga (stumma) följeslagare; vår högt älskade gräddbulle. Hon har liksom blivit mest "min" (inbillar jag mej). Jag har funnits hemma för henne när de andra farit iväg till jobb & skola; gett henne mat, promenerat med henne, gett henne medicin, klippt klor, tagit henne med på bilturer etc...


Under en av mina ostkupenätter kunde jag inte låta bli att hämta kameran.

Kontakten kändes så innerlig. Hon och jag. Total symbios...


Ser ni den oerhört vackra profilen ? (Släck alla lampor runtomkring datorn....) Ser ni även min mindre vackra tåsilhuett? (Sorry om jag sabba stämningen, nu...) 



Ljusare bulleprofil. Älskar hennes lilla "ögonbryn"!



Men vänta - vart tog den ädla profilen vägen??

Detta liknar ju mest en ko?! (Upphör aldrig att fascineras av hennes olika uttryck!!)



Nej, men snälla! Vi sa att vi ville ha en bullterrier - inte en Rudolph!!

Här fattas ju bara renhornen och rödfärgen...



-Vad vill du matte??

Jag gör vad du vill - bara du blir glad!! (Känns det som hon säger här!)



Ska jag kanske headbanga lite? Blir du glad då?

Allt för dig, matte.


Allt för dig, min högt älskade gräddbulle!!



Lite musik som avslutning, kanske?

Trodde ni skulle slippa det, va? Icke.

Musiken regerar.


Hittade en låt av Genesis som jag totalt missat!

"Man On The Corner" (1981)


Inte alls illa. Riktigt bra, faktiskt!



Av Mynta - 7 november 2008 08:05


...kan man kalla det så?


Med ojämna mellanrum drabbas jag av något slags "ostkupesyndrom" - när allt runtomkring liksom blir för mycket - då stänger jag in mig i min lilla glaskupa. Placerar kupan varsamt över min lilla familj. Där stannar jag tills allt känns OK; när jag hunnit landa i mig själv och hittat tillbaks till inspiration & nyfikenhet igen. Måste liksom hinna ikapp på nåt sätt.


Brukar ju säga att jag är manokreativ.

Undras ifall jag inte även kan kallas manosocial??


Well, ostkupan är inlagd i skåpet på obestämd framtid, och jag känner mig redo inför fortsatt frottering. Jag älskar ju bloggandet och allt vad det medför: vänskap, igenkännande, skratt, inspiration, medkänsla, delaktighet...

Men ibland blir det liksom bara "stopp". Och då vill jag inte blogga. Känns inte ärligt, på nåt sätt.


Hoppas jag nu inte gjort någon besviken för att jag bara "lämnade in" sådär abrupt utan kommentar. Jag anses nog vara lite "knepig" ibland - men det är liksom sån jag är. Spontan, bullrig och full av idéer ena dagen, och totalt världsfrånvänd & orkeslös nästa...

Men jag vill leva ärligt mot mig själv (och därmed andra), och då måste det få bli så ibland. Eller?


Äsch, jag vet inte. Nu börjar jag bli trött på mig själv, här.

Håller jag på att skriva ett avlatsbrev eller nåt?


Nej; skärpning!

Återkommer inom SNAAAR framtid. Garanterat.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards