LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2008

Höstpromenad

Av Mynta - 9 oktober 2008 18:33


Väninnan och jag skulle ut och gå tillsammans på morgonkvisten idag.

Jag tog kameran med mig ut, och medan jag väntade på att hon skulle komma körandes, tog jag lite foton utanför huset.


Kom på hur mycket jag tycker om vår Rönnsumak:


Jag gillar växtsättet, formen på bladen, och nu på hösten framför allt; FÄRGEN på bladen!!


Och kolla in frökolvarna:


-Helt otroliga!!


Vippvallmorna utanför muren börjar gulna:


...men jag tycker fortfarande att de är lika dekorativa!!



Lönnlöven fascinerar fortfarande!


Sedan har jag faktiskt tagit bort all Helichrysum från fönsterlådorna.

Satte vit (perenn) ljung istället (som alla andra...?). Murgrönan är kvar från förra hösten!


Väninnan kom, och vi började vår promenad.

Vi tog skogsrundan. Såg mycket fint på vägen - bl a denna:


Jag såg inte snigeln förrän jag laddade upp detta foto hemma:

- Såg ni den på förra bilden??


Hittade "lillasyster" också:

 


Vi kom fram till bäcken där vi brukar vända:


Idag såg vi tre kräftor - signalkräftor (tyvärr!).


När vi kom hem såg min fleecetröja ut såhär:


Liksom ihopknuten och konstig...

(Snygga tår, förresten =)  )


Här är förklaringen:


Den hade fått bli ställföreträdande äppelkorg under vår promenad!

Vi hittade nämligen ett vildäppelträd i skogen, och jag kunde inte motstå frestelsen att plocka några! Tänkte man kunde testa och göra något gott av dem...


Skalade och kärnade ur dem. Kokte dem tillsammans med vatten, riven färsk ingefära, vaniljsocker och socker. Hällde upp på burk:

  - Vildäppelmos!!

Extremt syrlig och lite "hot" av ingefäran - men god!!

Ska prova den på en fullkornsmacka med ost, senare ikväll...


Måste bara avsluta med att visa pelargonblomman som jag knipsade av och tog in idag:


Visst har den en urläcker, chokladbrun färg??

(Jag har fått sticklingar av mamma!)


Over and out.


 
 
rosalucia

rosalucia

10 oktober 2008 09:36

Den där promenaden hade jag velat va med på känns det som......Fina bilder!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilaj

10 oktober 2008 10:55

Du flashade mig right back too pappas kalvahage i Tågarp. Där fanns vildäpplen och bäck och allt. Suck! Ack! längtan!
Det finns ett säkert tecken på att vi bor i skilda delar av landet. Nämligen sockfriheten. Här är det sockar på. Inga bara fötter med röda naglar inte! Näpp, den säsongen är helt över. Vytärr!
MEN röda eller för min del purpur färgade naglar går ju bra till sockor också. Glad att du gör lökpajen! Den är verkligen god. Perfekt till sallad och tsatsiki och jädrar vad sugen jg blev nu och av en händelse har jag både mögelost och lök hemma...
Fast, det är ju sonens 10-årsdag idag så det blir han som bestämmer menyn. Men imorrn!

 
susanne

susanne

14 oktober 2008 07:19

de är så vackra rönnsummak .. tror de har svårt här uppe att ta sig...

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

16 oktober 2008 21:39

Rosalucia: Du är välkommen whenever!!
Jag bor mitt i undersköna omgivningar-för den som har tid att SE...

Persilaj (!): Jag körde genom Tågarp igår! På min väg hem från Stora Staden... Tänkte på dig då!

Susanne: Visst ÄR de vackra?! Har du provat att ha dem "uppe" hos dig?? Prova!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards