LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 15 september 2008

Höstig söndagsmiddag

Av Mynta - 15 september 2008 08:02


Ja, då är ni återigen välkomna till "Myntas Mathörna"... (fniss)


Känner att jag bara måste dela med mig av ett recept på en middag som nästan sköter sig själv och dessutom sprider en HÄÄÄRLIG doft i hela huset!! Slår samtidigt ett slag för den gamla hederliga lergrytan (70-tal så det skriker om det) - ett fantastiskt "kokkärl"!!

(Detta är ett recept för oss carnivorer...lovar att jag ska bidra med något vegetariskt, framöver...)


Ingredienser:

ca 1,2 kg benfri fläskkarré

1 stor gul lök

1-2 SVENSKA äpplen

salt

vitpeppar

svartpeppar


grädde

soja


Alltså; en styck fläskkarré:


...samt en styck lergryta som först blötlägges i vatten 10-30 minuter:


- Ser ni? Jag mossar faktiskt på er här! Hejsan, hejsan!!


Gnid in karrén med salt & peppar, klyv lök & äpplen i klyftor.

Lägg alltsammans i lergrytan:


- Härliga färger!!


På med locket:


...sedan in i KALL ugn - sätt sedan ugnen på 200 grader.

Låt stå i två timmar.


Under tiden: NJUUUT av doften, skala ett gäng potatisar och lägg i vattenfylld gryta (förbered liksom), eller rensa & skölj säsongens grönsaker inför förestående kokning...välj själva vad ni vill äta till!


Efter två timmar ser innehållet i lergrytan ut såhär:


Tag då upp karrén och låt den "vila" en stund.

Sila skyn i en gryta. Häll i grädde och soja - smaka ev av med lite salt. Låt koka upp. Denna sås är UUUNDERBART GOD!! (Halva grejen, liksom...)


Skär karrén i skivor. Servera med valfritt tillbehör...


- SMAKLIG MÅLTID!!

 
 
Ingen bild

Persilaj

15 september 2008 08:54

Dagens middag är räddad!!!
Och dagens första inlägg är For Your Eyes Only!

 
rosalucia

rosalucia

15 september 2008 09:37

Det blir till att åka å handla ser jag...verkar supergott!! Å det bästa att det "klarar sig själv"..hm..

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

15 september 2008 10:36

Persilaj: Rusar direkt...

rosalucia: Ja, visst är det bra med självgående mat...? Lycka till!

 
susanne

susanne

15 september 2008 12:29

MUMS ska jag laga i dag! kommer recept av mig i morgon... avslöjar valfri färs.. är innerhållet...

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

15 september 2008 18:51

Det lät gott! Undrar om det funkar med älg...och undrar om svärmor har kvar sin gamla lergryta...hmmm

http://galtoroad

 
Ingen bild

Persilaj

17 september 2008 20:33

Jag lagade den iförrgår. Men de hade inte fläskkarré i bit så jag tog skivad karré och la ihop dem som om de var en bit och så gjorde jag på samma sätt och med samma tid. Blev urbra. Smakade ypperligt, särskilt löken och äpplena(tog fem stora gula lökar och sex små svenska äpplen) för de sög ju åt sig allt smaskigt fett som rann ner. Och så tog jag en äkta grädde och oj vad vi mumsade!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards