LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 15 september 2008

Av Mynta - 15 september 2008 20:51


FANTASTISK musik - kom igen nu; rota fram alla era gamla vinylskivor & skivspelare från garage & källare; THIS IS IT!!!


Diggar så jag håller på att gå av på mitten - skit i videon; den är urkass!!

- LYSSNA!!



Av Mynta - 15 september 2008 19:02


Musik från min ljuva tonårstid.

Minnen från pojk- och flickrum poppar upp i min gamla skalle; rum där vi träffades mååånga åt gången; vi satt på sängar, golv, skrivbordsstolar, fönsterkarmar och stereobänkar...

Hade vi tur hade kompisens föräldrar bunkrat med te och mackor ( det gick åt MYCKET!!). En av skivorna som ofta snurrade på skivtallriken var en skiva med Alan Parsons Project, där denna låt var ett av spåren. Håll till godo!




Av Mynta - 15 september 2008 18:50


Insåg idag att min laptop har blivit repig och tradig (skånska för tråkig) på "locket". (Fy, vad IT-kunnigt uttryck; "lock" - det heter säkert något annat, men what the heck...här kastar vi allt vad prestige heter -  långt åt fanders!)


Vad göra?


Googlade en stund på "laptop dekal"...


Hittade dessa fina för $ 19.95: (täcker alltså hela "locket" (jaja!!))

(Dekalerna kan man köpa här!)


En dekal som skulle passat Persilja:


En dekal som skulle passat Lucia:


En dekal som skulle passat Tant Grön:


En dekal som skulle passat Winnerhorse:


En dekal som passade till...

...ingen som passade MIG!!


Hmmm...


MEN - man är ju nybliven ägare till en styck ultramarin vinyl på rulle!!!


Jag gjorde min EGEN Mynta-dekal (-er):


Före:

 = apa.


Efter:

= Ååååhhhh! WOW!


Kell differaans!! (franska, va?)


Tralalalala...

Av Mynta - 15 september 2008 10:18


För ett tag sedan såg det ju ut såhär hemma hos mig:


All krondill som blev över från dukningen satte jag ut i vaser över hela huset.

(Har en konstig vurm för just krondill...)


Idag gick jag runt och samlade ihop alla vaser med krondillen, eftersom dillen hade vissnat och blivit brun. Men se; det hade ju faktiskt bildats frön!!


Hmmm...man kanske skulle spara dem och dra upp sin EGEN

krondill nästa år??


Måste fixa någon sorts förvaring...någon sorts fröpåse...hur kan man göra en sådan...?


Jo, såhär, t ex:


(från www.alltomtradgard.se)


Man kan ju använda vanligt vitt papper (usch, vad tråkigt...),

eller så kan man använda presentpapper:


Mycket trevligare, eller hur??

Man kan göra ytterligare en vikning på mitten, så slipper man försluta med tejp:


Finns det inget presentpapper hemma, tager man ju vad man haver:




Eller så laddar man ner färdiga mallar till fröpåsar:


Stora...




...eller små!

Mallarna hittade jag på www.freewebtown.com/vaxter/ !





Av Mynta - 15 september 2008 08:02


Ja, då är ni återigen välkomna till "Myntas Mathörna"... (fniss)


Känner att jag bara måste dela med mig av ett recept på en middag som nästan sköter sig själv och dessutom sprider en HÄÄÄRLIG doft i hela huset!! Slår samtidigt ett slag för den gamla hederliga lergrytan (70-tal så det skriker om det) - ett fantastiskt "kokkärl"!!

(Detta är ett recept för oss carnivorer...lovar att jag ska bidra med något vegetariskt, framöver...)


Ingredienser:

ca 1,2 kg benfri fläskkarré

1 stor gul lök

1-2 SVENSKA äpplen

salt

vitpeppar

svartpeppar


grädde

soja


Alltså; en styck fläskkarré:


...samt en styck lergryta som först blötlägges i vatten 10-30 minuter:


- Ser ni? Jag mossar faktiskt på er här! Hejsan, hejsan!!


Gnid in karrén med salt & peppar, klyv lök & äpplen i klyftor.

Lägg alltsammans i lergrytan:


- Härliga färger!!


På med locket:


...sedan in i KALL ugn - sätt sedan ugnen på 200 grader.

Låt stå i två timmar.


Under tiden: NJUUUT av doften, skala ett gäng potatisar och lägg i vattenfylld gryta (förbered liksom), eller rensa & skölj säsongens grönsaker inför förestående kokning...välj själva vad ni vill äta till!


Efter två timmar ser innehållet i lergrytan ut såhär:


Tag då upp karrén och låt den "vila" en stund.

Sila skyn i en gryta. Häll i grädde och soja - smaka ev av med lite salt. Låt koka upp. Denna sås är UUUNDERBART GOD!! (Halva grejen, liksom...)


Skär karrén i skivor. Servera med valfritt tillbehör...


- SMAKLIG MÅLTID!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards