LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under maj 2008

Av Mynta - 27 maj 2008 11:59


Har tröttnat på min "mesiga" fasadflagga som jag sydde sist.

Den syns liksom för dåligt. Måste göra ny.


Vilket av dessa tyger ska jag välja????


Nr 1:



Eller nr 2?:


Båda tygerna är fina på varsitt sätt.

Kan liksom INTE bestämma mig - dagens I-landsproblem, eller??


-Hjääälp!!


Av Mynta - 27 maj 2008 07:59


TVÅ premiärer idag:


Premiär 1:

Mitt myrtenträd fick komma ut i den RIKTIGA världen...


Premiär 2:

Dessa två tänkte jag ha på mig på föräldramöte i kväll!

Skottpengar på den som skulle få för sig att trampa mig på foten...


 Förresten, på radion imorse sa de att vi kunde få 30 grader varmt i helgen här i södra Götaland..oj, oj, oj! Blir det beachpremiär, tro??

(Sagt med skräckblandad förtjusning...)



Av Mynta - 26 maj 2008 09:06


Så. Då har man hämtat hem dotter medelst kamera från klassresa.

Klassen vann inte med sitt bidrag; lite synd. Men de har haft jätteroligt tillsammans under resans gång - det blir ett minne för livet, tror jag!

Idag var klassen kompensationslediga, men dottern valde att hänga med en kompis vid en annan skola, för att följa henne under en skoldag. Dottern tog kameran med sig. SUCK.


Vilken tur att man är lite förutseende då, så att man redan har tagit bilder, så att man kan blogga lite (jag vill ju ha med bilder...).

Sprang runt med kameran i torsdags och fotade. Tog bilder av vårt s k TV-rum. Eftermiddagssolen flödade in genom fönsterna; därav det skarpa ljuset på några av bilderna - men jag tror ni kan få en uppfattning om hur det ser ut, ändå.


Here we go:


Här står jag i dörröppningen in till "kontoret" (med hobbybord & dator, ni vet), och fotar rakt fram. Fönstret ni ser vetter ut mot den lilla bygatan.

Till höger syns en bit av vår hall - compact living, you know!!


Nu har jag vridit mig lite åt vänster mot soffhörnet.


I hörnet finns bl a denna ensamma hylla. På den står ett loppisfynd i form av en stjärna i gjutgärn. Tror den måste ha suttit i toppen på ett standar en gång i tiden...bredvid står "Stolle" - en av IKEAS alla dalahästar. Gillar denna jättemycket. Klockan är också ett loppisalster som fått ny färg, bara.


Ytterligare vänstervridning...(i fullt motljus!). Detta fönster vetter ut mot en av våra grannar (mot väster). I fönstret står även där en häst (hällristning) från IKEA. Älskar den också. Konstigt, egentligen; jag är inte alls någon "hästtjej"; är t o m lite rädd för hästar...är alla mina hästar här hemma ett sätt att bearbeta detta, tro? Hästen är i alla fall ett otroligt vackert djur. På avstånd.


Till vänster på bilden ovan kunde man skymta en triptyk i olja (heter det så?), skapad av undertecknad.

Lite naiv, sådär - inspirerad av the love of my life - min bulle.


Se, där kommer ju dörrhålet in till kontoret, som jag stod i och fotade på första bilden!


Vi fortsätter åt vänster. Men kolla höger - där står ju mannen och kockar i köket! Här står då ett fint skåp - mycket snyggare än det som ryms inuti:


...eller hur? Finns det något fulare än en TV med tillhörande attiraljer??

Men kolla! Någon mossar på oss utifrån köket...!


Ovanpå TV-skåpet står lite smått & gott. Bl a denna urfina mor & barn som min dotter filtat på egen hand, efter eget huvud...jag tycker den är såååå fin! Kolla proportionerna - så perfekta! Rundningen på huvud nacke, rumpa...blir helt tagen av denna! Hon är alltså bara 12 år - gjorde denna när hon var 11 - vad månde bliva??


Uppe på skåpet står även denna spegel - trollspegeln, som vi kallar den.

Den låg under golvet i vardagsrummet när vi bröt upp det gamla för att lägga in nytt. Vi tror att den är från när huset byggdes (ca 1880), och att man lagt den där för att skrämma bort oknytt och annat otyg som man inte ville ha in (de skulle liksom bli rädda när de såg sin egen spegelbild...).

Underbar är den, i alla fall! Tänk, om den hade kunnat berätta...


Nu har vi snart vridit oss ett helt varv. Här skymtar ju TV-skåpet till höger i bild. Pianot och mitt fina "Persiljefönster" syns också (samt den tomma tavelramen...). Ytterdörr med ylledraperi samt hatthylla till vänster. Kompostgrindarna som skymtar borta vid trappan har vi för att "stänga bort" vår gräddbulle från övervåningen. Hon får bara vara däruppe när det är dags att sova...


Mera ingående studie av hatthyllan...

Sonens moppehjälm & ryggsäck. Nyckelskåp & cykelhjälm. Hundkoppel & skor. Hattar, paraplyer & väskor...någon som känner igen sig??


Måste förresten bara visa vårt soffbord, som också är ett loppisfynd (surprise!!). Det har vi kapat benen på, samt slipat bort översta faner (lack-)lagret på. Sedan linoljade vi det. Blev hur fint som helst! Skitbra förvaring - i lådorna ryms fjärrkontroller & värmeljus & tändstickor, på hyllan under läggs ofta tidningar och/eller laptoppar. Mycket nytta för billig peng!


Tillbaka ut i köket - vad blev det av mannens kockande?

Jo, nån sorts fläskfilégryta & kokta blomkålsbuketter. Smarrigt!


Att ackompanjeras av:

Nejmen, vin? På en helt vanlig, sketen torsdagkväll?

Svar: Ja.

Av Mynta - 23 maj 2008 21:37


...och alla andra som vill må bra en stund...


Ha en fortsatt skön fredagkväll.





Av Mynta - 23 maj 2008 20:49


Idag har jag vinkat av dottern som skulle iväg på skolresa med sin sjätteklass. De skulle iväg till Borås för att tävla i en "melodifestival" för åk 5 & åk 6. De blev uttagna tillsammans med nio andra klasser från Sverige & Danmark. Dottern var med och skrev låten, samt har ett eget solo i låten (samt en stolt mamma). De ska bo på golvet i ett klassrum på en gymnasieskola i Borås (kulturskola). De kommer att vara borta i dagarna tre, och schemat är fullspäckat! Finalen äger rum imorgon kl 16...spännande! Vinnande klass erhåller 25 000 kr!! De kommer bl a att framträda på Lisebergsscenen i Göteborg...

Måste ju även tillägga (ÄNNU stoltare mamma...), att dottern även vunnit 10 000 kr i en teckningstävling...pengarna går till hennes klass, och hon ska ta emot pengarna nu på tisdag, under pompa & ståt - KUL!


Sedan har jag jobbat lite extra idag, också - bra för plånboken...


Dottern for dock iväg tillsammans med min (vår) digitalkamera.

Jag tycker ju om att lägga upp bilder, så jag var tvungen att ta några. Med mobilen - helt annan kvalitet...men ni får ha överseende!


Detta hann jag med innan jag stack till jobb idag:



Sören också - glömde rotera bilden innan jag lade in den...äsch, ni får tilta huvudet åt vänster...

Här har jag lagt ut penséblommor på ett bakplåtspapper för att torkas i tjock kartbok. Inspirerad av Winnerhorse, som sagt att de kommer att behålla sina färger...ett blivande toffelpimpprojekt, kanske?? Får se. Kul att testa, i varje fall!!


Sedan planterade jag lite:


Avokadokärnan hamnade i jordfylld kruka.

Sedan på med plastpåse (med lufthål):


...och in på första parkett i köksfönstret!


Ska bli kul att följa vad som händer...

Av Mynta - 22 maj 2008 10:28


...lyssna på det här medan ni läser...tryck på play och njuuut!!


Detta är en av mina husgudar.



Av Mynta - 22 maj 2008 09:40


Insåg nu imorse, att jag nog har ett lite udda förhållande till hängande ljuslyktor...

Gick nämligen omkring i trädgården (iklädd BH, trosor & foppatofflor - en syn för gudar!!) nyss, och hängde upp lite lyktor, avsedda att tändas ljumma sommmarkvällar när det börjar skymma...


Kom då på att jag borde fota min lyktsamling:

(Märk väl att dessa är enbart mina HÄNGANDE lyktor - har miljoner andra "bordsvarianter"!)


Min stjärnlykta hängde jag under parasollet vid köksfönstret...



...där fick även denna lykta hänga - under den elektriska utelampan...



Denna lykta fick hänga i plommonträdet.

Nu går vi in:



Min Indiska-lykta. Love it.



"Konfirmationslyktan" från moster kommer ni kanske ihåg...?



En variant hänger i det "svartröda" växtfönstret. (Uselt kamerafokus; sorry!)



Detta klot hänger bredvid mitt myrtenträd som fortfarande står kvar inomhus...



Älskar denna lykta i grovt & rått smide!



På tal om lyktor - jag har sparat ett UUUNDERBART mejl från min älskade syster som jag bara måste visa. Jag kollade dateringen; fick det för ganska exakt tre år sedan. Syrran hade köpt utelyktor som hon tyckte var så fina. Jag bad henne fota dem och mejla dem, så jag också kunde få se...

Erhöll då följande bilder med dithörande kommentarer:

(Kommentarerna ska liksom uttalas med en brytning...)




1. Lyktor fint.







2. Lyktar skit.




Skrattade så jag grät.

Skrattar nu också när jag lägger in bilderna i bloggen.


Älskar min syster.



Av Mynta - 21 maj 2008 08:51


Jag gillar ju såna här:


Har alltid avokador hemma. Äter dem som andra äter äpplen & bananer...


(Ooops - där ligger ju mina limefrukter - torkade!! Såå betecknande för mitt liv överhuvudtaget; har allt för mycket på gång SAMTIDIGT; vill SÅ mycket, att till slut blir nästan INGENTING gjort - allt krockar liksom och blir till en kaosartad gröt av intryck och inspiration som ställer sig på kö i hjärnan. Är det förresten någon mer än jag som fattar vad jag menar...?)


Nåja; till saken: eftersom jag gillar avokador, tänkte jag försöka mig på att odla mitt eget avokadoträd. Så nu har jag gjort såhär:



Tagit en styck avokadokärna, sköljt den och lagt den att torka upp i ca två dagar i köksfönstret. Jo, det är den där runda saken till höger i bild - mitt (kamerans) fokus är inte det bästa denna morgon...

Ska plantera den sedan. Spännande fortsättning följer.


Förresten på tal om intorkade limefrukter; jag har kvar "julapelsiner" från två jular bakåt i tiden. Fråga mig inte varför. De luktar varken kryddnejlika eller apelsin längre. Men de är rätt dekorativa, kanske (?).

Tog en taskig bild:


Samlar damm i översta korgen som hänger i köket...


Idag ska jag stå bakom disk igen.

Måste stryka en blus...ha en bra dag, alla!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards