LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 29 maj 2008

Trädgårdshemligheter

Av Mynta - 29 maj 2008 08:16


Vi har en syrénbuske i ena hörnan av vår trädgård. Den växer utanför vår lilla stenmur & utgör därför yttre hörnet av vår tomt. Då får man ju liksom hålla den lite i schack, så att den inte brer ut sig för mycket, och börjar invadera nästa tomt...


Igår gick jag ut för att tukta den lite. Har påbörjat ett lite kul projekt med syrénen; Projekt Titthål:


Såhär ser syrénen ut lite på avstånd (i tidig morgontimma samt motljus...):




Vi går något steg närmre:


- Kolla! Ett titthål!!

Vi går ännu närmre:


- Måste ju bara kika in! Hur har de i sin trädgård?

Hmmm...en FUL studsmatta...

Jag vet, blickfånget kunde ju varit lite vackrare - men nu är det som det är...

Har hängt vårt gamla bambuvindspel i titthålet - älskar ljudet från det!


Såhär ser titthålet ut inifrån trädgården:


Lite "rörigare" härifrån, men jag jobbar på det...

Syrénen ska bara växa till sig ytterligare, så kan jag forma titthålet så att det blir lite distinktare i sin form.

Tycker det är kul med lite "happenings" i en trädgård. Något för de som har tid (och tar sig tid) att stanna och betrakta. Något som det "förbisvischande folket" aldrig kommer att upptäcka, liksom...

("det ska betala sig att ta det lugnt")


Sedan har vi ju ett annat hörn av trädgården som också är lite hemlighetsfullt:


Vår ligusterhäck - visst är den fin?

Men vad döljer sig bakom den?

Måste kika (spännande!):


- Nejmen, USCH & FY!!

VAD är detta??

Min skämshörna. F d spiralformat jordgubbsland med cirkelformad gång av natursten runt. Här finns (går knappt att se) även kryddor, rabarber, doftolvon, shersmin & bondsyrén...


Men just nu mest maskrosor & nällor.


Här är det meningen att jag ska gräva upp jordgubbsplantorna (de ger inga bra bär längre). Vill hitta på något kul här inne. Vet inte vad, dock...

Tur att ligusterhäcken är så hög & tät som den är, så att man slipper se skiten hela tiden...


Kolla denna lilla rymling; lååångt borta från sin mamma:


Citronmeliss ute på äventyr!

Trodde det bara var mynta som betedde sig såhär - helt vild & galen!

(som jag?)

 
 
Ingen bild

Gry

29 maj 2008 09:08

Förtrollande! Himla snyggt med spiran från staket (?) som sticker upp. Spännande och vackert... Tycker du gör helt rätt som belönar den som tar sig tid att stanna upp. För att få maximal effekt borde du fixa en liten (mindre trevlig) överraskning till den som skyndar förbi, hahaha... En liten rapp på fingrarna av en kvist i snara, kanske. Eller varför inte en hink kallvatten, fniss. Då kan du ju ligga på lur där bakom bautasyrenen. Höga, skrämande ljud med grytlock, högt brakskitljud (barnsligt, ja- jag vet!!), men oj vad min fantasi kom igång på elakheter, fniss.

Bakom häcken tänkte jag att du kanske hade en liten damm och en egen, privat skönstol att sitta och läsa i....

Hoppas du har en solig dag hos dig, och sola lagomt! Hur ska man göra nu då med alla livsfarliga solkrämer i omlopp? Var inne på läkemedelsverket, naturvårdsverket och livsmedelsverket i går kväll. Brukar inte bli hysterisk, men kände att nu får det räcka. Har vi blivit till levande försöksdjur, vi och ennu värre- våra BARN!! Blev tyväärr inte särskilt klokare av alla hemsidor. Det är ett antal solskydd som pekas ut. Å andra sidan påpekas det att det finns hur många andra ämnen som helst i krämerna, ämnen som inte testats än. Så i slutändan är de väl farliga allihopa.

Ja, det blev en hel utsvävning där, men det stör mig ;-)

OBS! Höll på att glömma: Det ligger en utmaning hos mig, till dig! Inget tidkrävande ;-)

Kram Gry

 
Ingen bild

Persilja

29 maj 2008 18:50

Gry har redan börjat på sin roman ser jag ;D. Tänk om hon skulle lämna lite plats för oss andra va? (Vet inte vad det är med Gry som får mig att vilja retas? Vet du Gry???)
Hursomhelst; Hej Mynta! Det var ju dig jag tittade in till. Måste bara utbrista åååååå dessa skåååååooonskä trädgårdar!!!! Det är så magiskt med den där överdådiga växtligheten! Har du varit i norrbotten nån gång? Det blir aldrig så där frodigt och vackert. Titthål!? Va? Som om vi skulle kunna komma på att göra titthåll när syrenen ÄNTLIGEN vuxit sig stor och frodig!!! Hahaha! Vi har verkligen olika förutsättningar. Älskar dock dina idéer och din trädgård är alldeles förtrollande!

 
susanne

susanne

29 maj 2008 21:21

ja persiljas ord räcker precis för mig med! men med ett men.. även om våra trädgårdar kan växa sig så så tar det ett par genarationer... men visst om man planerar för att barnbarnbarnen ska ha ett titt hål så... skämt å sido.. din trädgård är bedårande,,,, milt sagt!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

30 maj 2008 13:43

Gry: Skrattade högt åt dina elaka förslag till det stressade foket! Tål faktiskt att tänkas på...hmmm...
Angående solkrämer - vågar knappt säga det - men jag har inte använt solkräm på säkert 10 år! Tycker det är så bökigt. Har faktiskt inte smort in våra barn heller...de har klarat sig alldeles utmärkt utan!!

Persilja: Nej, jag har faktiskt aldrig varit i norrbotten! (Men snart, kanske...?)
Dalarna är mitt nordligaste Sverigebesök, än så länge! När är era syréner stora & frodiga, då? (Om dom nu blir stora & frodiga...?)

Susanne: Tack för berömmet! Ska tänka på det när jag står och begrundar min skämshörna...

 
Maria

Maria

30 maj 2008 19:37

Vilken härlig trädgård du har. Vi har tyvärr bara en liten, liten trädgård som inte inbjuder till några hemliga "rum". Tänkte kanske att jag kan få låna din och drömma mig bort när jag är i cyberspace??

Får jag länka dig?

http://galtoroad

 
Ingen bild

Mynta

30 maj 2008 21:05

Hej Maria! Kul att du är här!
Klart du får länka mig - känner mig hedrad...

Du, vår trädgård är minsann inte stor, den heller! Max 200 kvadrat (INKLUSIVE trädäck)!
Är din ännu mindre? Du får gärna vara här i min trädgård och drömma dig bort - när du vill!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards