LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 15 maj 2008

Av Mynta - 15 maj 2008 08:02


Växter av allehanda slag är ett stående inslag i min vardag.

Inneväxter, uteväxter, vilda växter, konstiga utväxter (!?)...


Inneväxter


Av mitt förra inlägg kunde man förstå att jag gillar att "rädda" alla möjliga sorters växter. Det blir liksom en sorts utmaning att hålla dem vid liv. Kan INTE slänga växter förrän de är HELT döda. Vilket får till följd att jag bl a ställer ut våra julstjärnor i minusgrader efter jul, så att de först liksom "dör"; SEDAN kan jag slänga dem. Udda typ man är.


Hamnar alltid vid "rea-hyllor" i växtbutiker. Ni vet, där de ställer växter som normala människor inte vill kännas vid. Där står halvvissna vrak tillsammans med utblommade halvmesyrer. DÄR väljer jag ofta växter.

Kom hem från ICA:s reahylla i förrgår med följande:


Någon sorts begonia. Vet inte hur den kommer att se ut när (OM) den blommar. Gillar bladens form samt rödsvarta färg. (10 kr)



Denna (10 kr) har jag ingen aning om...namn eller ursprung...

Men den är ju liksom svartröd, den också. Fick stå bredvid begonian i min svartröda hörna...


Kommer ni ihåg min myrten som jag köpte för 50 spänn?

Tror den kommit igång lite:


 Kan ni se de ljusgröna bladen?

Tror den ska få flytta utomhus snart - det sägs att den trivs där sommartid...


Uteväxter:


Tog en av mina morgonrundor i trädgården. Noterade följande:



Min "vinstock" som ska tåla minusgrader (-25!), har börjat visa livstecken.

Lite närmre:


Kommer att ge gröna druvor. Små, söta sådana. Liite tjockt skal, bara...


Piprankan som jag planterade för två år sedan börjar växa till sig ordentligt:


...ser klen ut nu, men jag tror den kan bli hyfsat maffig i år. Älskar den gröna frodigheten och bladens form!!


Jag har tidigare utlovat en bild på när min älskade murreva blommade.

Här ska ni få se:


En PERFEKT växt för den som har skruttigt hus, som vi. Den växer i alla sprickor och skrevor. Döljer effektivt taskigt murbruk och fläckiga fasader. Kan växa i princip ÖVERALLT! Här klättrar den i håligheterna på vår lilla stenmur...


Kolla syrenerna! Sprickfärdiga...




Här är en polare som jag trodde var död - men tittar man noga, kan man se att det börjar hända saker, bl a i toppen:




-Mitt kära fikonträd!!


Måste bara visa en maffig sak:


Hänglobelian. Den är som en sky av blåa blomster. Blommar hela sommaren om man sköter om den - d v s vattnar den ordentligt. Just denna hänger i ett utsatt söderläge ute på däcket. Måste därför vattnas VARJE dag!


Vilda växter:


Promenerar ju två gånger i veckan med väninnan. (Ska förresten iväg nu om en kvart, igen...)

I tisdags när vi gick genom skogen fann jag dessa:



-Liljekonvaljer! Plockade genast en bukett.

Men, kommer de att finnas kvar ute i skogen till Mors Dag? Har jag svårt att tro. Antagligen utblommade då.

Vad ska jag då ge min mamma för blommor?? Hon har fått liljekonvaljer av mig varje Mors Dag de sista 10 åren, i alla fall! Får fundera ut någon bra erättare...


Så - nu är jag färdig med dagens växtrunda.

Hallå - är ni kvar, eller har ni somnat?? Förlåt, men jag är en hängiven växtälskare. Glömmer liksom tid & rum när jag väl börjat "snacka"...

Hav förbarmande.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards