LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under april 2008

Av Mynta - 2 april 2008 07:55



...broderallan lej!


Ibland blir jag sugen på att brodera. Inte korsstygn på duk, eller twistsöms-vepor; nej, fritt broderi med blommor, slingor, prickar m m. Ritar upp ett mönster och "fyller i" med allsköns stygn. Vet inte om alla stygn jag använder finns "på riktigt", men jag syr så att de fyller området på det sätt jag vill...lite hipp som happ, liksom.


I höstas ritade jag av ett blommönster som min syster hittat i någon bok.

Jag modifierade det lite, så att det skulle passa till det jag tänkt. Först fick det pryda ett västbakstycke. Västen sydde jag av en tovad väska (!) som sett sina bästa dagar. Väskan blev västens framsida. Bakstycket sydde jag av dubbel lakansväv som jag sedan broderade på:





Samma mönster fick även pryda ryggen på min jacka som jag burit nästan dagligen hela vintern:



(Hoppas ni ursäktar den dåliga bildkvalitén!)


Här fick broderiet en annan färgsammansättning. Hittade guldglansiga gamla broderigarner på en loppis...


Nu var det ett tag sedan jag broderade senast. Blev faktiskt lite sugen igen. Vad ska jag nu sätta nålen i...?


-Du skulle kanske börja med att STICKA FÄRDIGT dina förb... pulsvärmare, först?? ELLER??

( Sagt av den lilla elaka som alltid sitter på min vänstra axel och talar om för mig alla mina måsten och allt jag BÖR.)

Av Mynta - 1 april 2008 17:13

Vilken förmiddag vi hade idag! Solen sken från klarblå himmel, och det blev VARMT! Hur varmt exakt, vet jag inte, men väninnan och jag fick ta av oss jackorna och gå i enbart t-tröjor & joggingbyxor på vår promenad idag!

Bilden ovan visar ett bokskogsparti som vi passerar på en av våra rundor.


Längre in i skogen stötte vi på den här väldoftande skönheten:


Tibast!

Doftar som den dyraste parfym...blommorna övergår senare till röda bär som är giftiga.


Orkar ni med fler vårtecken? Här är ännu ett:

Kan ni se den?

Citronfjärilen, som sitter med hopfällda vingar bland alla torra löv? Den hade en kompis som den flög runt tillsammans med, men de var för snabba för att fånga på bild.


Nu har det blivit molnigare här igen och tempen har sjunkit lite, men det är fortfarande väldigt behagligt ute.

Igår monterade vi upp studsmattan på gräsmattan - också ett vårtecken!! Ingen har hoppat än. Jag är dock lite sugen. Men det sägs att kvinnor som fött barn inte ska hoppa på studsmattor. Varför? Det enda jag känner när jag hoppar är "kniiiiip!!".

Klarar bara några enstaka hopp, sedan får jag gå in och byta om...hrmmm...

Av Mynta - 1 april 2008 08:17

                                                  
PLUS



                                      = SPÄNNING I VARDAGEN!!


Har precis blivit lämnad ensam här på morgonen efter följande scen:

(Jag är i ett annat rum medan barnen står i hallen redo att sticka iväg till skolbussen)


Sonen: " Åh! Shit! Fyy fan!"

Jag: "Vad är det nu? Vad händer?" (Fortfarande kvar i annat rum)

Sonen: "En skiiitstor spindel satt här på väggen och kröp precis bakom elementet!"

Jag: "Jaajaa. April, april och allt det där...fniss"

Sonen: "Neej! På RIKTIGT! Skitstooor och döäcklig. Jag looovar, mamma!"

Jag: (Nu har jag kommit ut i hallen) "Äh, du skojar, va?" (Nervöst)

Sonen: (sur & indignerad) "För fan - nä, det var på riktigt. Den sitter där bakom! Nu går jag. Hejdå."

Jag: (Nu mycket änsglig och med flackande blick) "Hhhejdå. Ha det så bra idag..."


Jaha, och nu sitter jag här (i ett annat rum, lååångt bort från spindel-elementet) och funderar över vilken väg jag ska ta för att undvika att hamna för nära elementet när jag ska gå upp och bädda och klä på mig.


Och vad händer under tiden jag är på övervåningen? Flyttar spindeln sig då?

Kommer den att sitta på ett nytt ställe när jag kommer ner igen? Vardå?

Känns lite som rysk roulette. INTE kul.

Stora vuxna människa - är du rädd för en liten spindel?

JAAAA! Och jag klarar inte av att ta livet av den om den skulle komma fram och visa sig, heller. Jag kan ju inte ringa maken och be honom komma hem för att avliva en spindel...eller?


Gud vad larvig man kan vara.

-Hjääälp!!


(Bilderna är lånade från Bioresurs och Allt Om Bostad)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards