LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 24 april 2008

Av Mynta - 24 april 2008 20:47


Idag var jag och sonen iväg till stora staden för ett besök hos astma- och allergidoktorn. Sonen är pollenallergisk och får i och med det astmatiska besvär.

Innan doktorsbesöket gled vi omkring lite i affärer. Jag ville till Åhléns och titta lite - kommer så sällan dit.

Måste säga att jag alltid varit imponerad av Åhléns sortiment. Speciellt vad gäller hemtextil, glas & poslin, samt övrig heminredning. För att inte tala om pappersavdelningen - vilket Mecka!


Jag måste bara visa vad jag föll för, och som då följdaktligen hamnade i min varukorg...


Kolla in:

Är de fantastiska eller är de fantastiska??


Två kaffemuggar med fat som likväl kan användas som "lock" om man dricker utomhus. Kolla insidan (Jag är ju svag för pyntade insidor...):

Äääälskar!!!

Kolla sidorna på faten (är såå svag för sånt här):

 


Till saken hör att maken och jag ständigt har våra kaffekoppar ståendes vid köksvasken. När vi druckit ur sköljer vi kopparna med hett vatten och ställer dem vid vasken igen. Våra diskbänkar är av stavlimmat bokträ. Det bildas lätt fläckar från vattenvåta koppar. Dessa nya från Åhléns med fat till, passar därmed alldeles utmärkt - våra nya favvekoppar/muggar!! Bra va?

Sedan handlar det ju fortfarande om konfirmation inne i min stackars skalle.

Kunde därför inte motstå dessa kaffeservetter som jag lägger fram i samband med att tårtorna dukas fram:

Söta, va? SJÄLVKLART dukar jag med Persiljas servetter först; till själva maten!! Tro inget annat! Är jätteglad för dem. Stort symboliskt värde.


Blev glad när jag fann denna strandkudde som syrran hade nåt liknande redan förra sommaren. Innerkudden är uppblåsbar vinyl och sedan klädd med ett överdrag i velourfrotté. Perfekt för nybadat strandfolk!!

Älskar färgerna. (Har ett stooort strandlakan i turkost våfflad bomull - blir läckert ihopa!) Så hoppas man att folk kollar på min kudde och strandlakan istället för min blekfeta åldriga lekamen...


Förra våren köpte jag en (ful) hammock. Har alltid tyckt om att gunga.

Tänkte jag kunde pimpa den lite. Hammocken hade beigelackerad stålställning, samt beige sittdynor & soltak. Förra året köpte jag därför en vintervit pläd hos IKEA, samt en del kuddar som jag pimpade hammocken med.


I år tänkte jag byta ut soltaket som ju var enfärgat beige mot följande:

Vaxtyget "Florida" från...just det; Åhléns. Kommer att bli skitsnyggt. Ska visa er när jag är färdig! Tyget fanns även i vanlig bomullsmetervara, så jag köpte en meter att göra extra kuddar av, att ha i hammocken.


Inte nog med detta; när jag betalade i kassan erhöll jag en jättefin tygkasse gratis (gissar att man fick den om man överskred en viss summa...)

Men fin var den; kolla:


Det fanns fler grejor som lockade till köp, men jag lyckades behärska mej.


Åhléns & IKEA måste ha väldigt duktiga inköpare och designers knutna till sig.

Det är alltid en fröjd att besöka deras varuhus, tycker jag! Inspirerande!

Så. Nu är jag färdig. Nu ska jag inte handla mer på ett tag.

Börja skapa istället, kvinna!!

Av Mynta - 24 april 2008 10:06


Jag är en person som ser och tänker mycket i bilder. Tycker om att tala om saker med hjälp av bilder. Desvärre verkar dottern ha ärvt denna egenhet.

Familjens kamera blir mindre och mindre tillgänglig. Detta drabbar mitt bloggeri. Vill ju viiisa saker - förmedla något med mina bilder - så ni liksom fattar bättre vad jag menar. Tror jag.


De närmsta dagarna har ju varit helt ljuvligt fantastiska! Flödande sol, fågelkvitter och temperaturer upp mot 18 - 20 grader!

Tycker mej nästan kunna höra hur det knakar i varje knopp - det har hänt otroligt mycket på kort tid, nu. Bara på den tiden från det att jag körde hemifrån till jobb och tills jag kom hem igen, tyckte jag mej kunna notera förändringar. Allt hade liksom blivit grönare!

Har suttit mycket ute på däcket med gräddbullen och läst i timtal.


Vårsolen är stark.

Det märkte jag i tisdags kväll när jag kom in efter en hel dag ute i solen.

Hals, överarmar, bröst har fått sig en ordentlig bränna. Lite för mycket. Jag är röd och nästan lite "knottrig", framför allt framme på bröstet. Kliar gör det också. Då kan man ju fråga sig hur gammal man måste bli för att lära sig att så här blir det ju varenda år. Lär mig ALDRIG. Viftar bort allt jag lärt mig om malignt melanom och hudcancer, och sätter mig dumglatt likväl på första parkett och bränner sönder mig. Intelligent.

Tur jag jobbade igår under bästa soltid; annars hade jag säkert suttit där igen...


Igår morse ringde min älskade pappa mig från sin mobil under sin dagliga morgonpromenad. Han tar alltid sin hund med sig, kör iväg och går en rejäl runda varje dag. Han brukar gå i en dal som löper utmed en å. Här finns gott om växt- och djurliv. Igår ringde han och rapporterade att han sett den fågel som för mig blir den allra sista fågeln jag noterar på våren - ladusvalan. Sedan ser jag liksom inga andra "nya" fåglar. Senare på dagen såg jag att de kommit hit där jag bor, också. Vi har rätt gott om dem i vår by, eftersom det finns kor och hästar mitt i byn. Svalorna håller till där de kan hitta gott om flygande insekter, nämligen. (Här insmög sig en viss risk för syftningsproblem...nej, kor och hästar tillhör INTE kategorin flygande insekter, men de drar ju till sig sådana. Insekter, alltså.)

Tycker ladusvalorna är så söta med sina röda fläckar framtill. Några av dem har faktiskt byggt ett bo uppe i nocken på vårt hus; utanför barnens fönster.


Det finns ett gammalt skånskt talesätt som lyder:

"Där svalan bygger sitt bo skall lyckan gro."

Därför låter vi boet vara ifred. Har varit sugna på att riva ner det ett antal gånger, eftersom svalor skitar ner nåt kopiöst. Husfasaden, bilarna som vi parkerar rakt under...ni förstår, va? Men vi sväljer hårt och tvättar bilar och skurar husvägg...


Nu inväntar jag bara att få höra göken från andra sidan ängen. Sedan lägger jag ner vårfågleriet. Tror det blir snart.


Bild lånad från Bioresurs.





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards