LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 15 april 2008

Av Mynta - 15 april 2008 20:32



...i nitton bilder. Hoppas ni pallar.

(aspirerar kanske till att bli huvudsponsor hos bloggagratis bilduppladdning...?)



Går en vända i min lilla trädgård innan vänninan anländer inför vår gemensamma tisdagspromenad. Klockan är ca 10 på förmiddagen. Solen har precis lyckats bryta igenom molnen efter en kall natt med frysgrader

( runt -3 grader). Ser att en av mina favoriter har börjat komma igång ordentligt; murrevan. Den klättrar uppför väggar & murar, in genom garagedörrar och källarventiler...snart är den översållad av små, lila blommor - jättefin!! Ska fota den när den blommar så ni får se.



Ser att min perenna Förgätmigej snart är redo att blomma. Ser ni de SMÅ knopparna?



Väninnan och jag har börjat gå. Tar en bild tvärsöver en nyplöjd åker.

För att visa att björkarna antagit den där lila tonen som de får precis innan de får musöron. Kan ni se att en del träd även fått gröna blad (Hägg?).

Endast de med god syn observerar jakttornet på sniskan. Här finns gott om vildsvin. Böndernas hatobjekt nr ett. Förstör deras grödor.



Inne i skogen hittar jag en av mina favoriter (jag har MÅÅÅÅNGA!):

Stensöta. Visst är den vacker? Har försökt göra ett eget halssmycke i form av stensöta - så mycket gillar jag den. Mycket estetiskt tilltalande...



Stensötan växer invid bäcken som är "vändplatsen" på vår promenad.

Ser ni så grönt det börjar bli runt omkring?

Vid det här laget promenerar jag enbart iklädd t-tröja & joggingbyxor - solen gassar!!



På vägen hem ser vi denna vackra varelse. Välkommen Påfågelöga!



Ska ju göra matinköp, som vanligt. Hamnar dock alltid på dessa avdelningar, av någon konstig anledning. Mycket roligare! Efter att ha tittat på detta foto efteråt, känner jag att de där krukorna med trollsländan på, faktiskt var jättefina. Kanske skulle investera i en sån också...?



Kom hem med en grön tingest. Fyllde den med kärringblommor. Jaja.



Kolla! Den blev planterad idag! Fick sällskap av scillor och kirskål...



En av mina flyttfåglar fick komma ut och lufta sig - IKEA är en av mina hovleverantörer...



Höll ju på att glömma denna! Fanns ju också på trädgårdsavdelningen i mataffärn... Fiiiin!! (Vattenkannan, alltså!)



Köper en massa perenna ljungplantor varje höst. Landar ofta på komposten på våren. Denna vår gör jag ett undantag. Planterar dem i en (inte så rolig...) rabatt. Får se hur det går! Notera syren- rotskotten som skjuter upp helt vilt ur jorden!




Gammal goding som också fick komma ut i ljuset idag. Med betoning på GAMMAL...får se vad som hamnar i krukorna. Ev taklök. Gillar taklök...



Solen kom fram en andra gång precis innan den försvann bakom grannens tak. Tog fram lite trädgårdsvin (Rosé) & jordnötter till maken och mej.

 Vi satt kvar ute tills armarna fick knottror...



Köpte förresten såna här torvtabletter; "Jiffy", idag - för att kunna sätta mina pelargonsticklingar i...



Kommer ni ihåg Persiljas "Pimpa ditt sopskåp-tävling?" Jag deltog. Vann inte med mitt HYSTERISKA sopskåp. Har kommit över det nu, faktiskt. (Men det tog lång tid ;) )

Någon som också tyckte det var fint var (INTE min gräddbulle), men en mus!! Har inte haft möss i sopskåpet på flera år. Det kanske var en mus med god smak? Nåväl, lösningen på problemet blev detta:



Vilken rutten typ man är, egentligen! Musfällan heter dessutom "Mjölner"... Möss är ursöta varelser, men jag gillar inte när de rumsterar om i mitt sopskåp!! En halvtimma efter denna bild togs, var tragedin ett faktum. Mushimlen nästa. Förlåt...



Javisst, ja! Tisdag = lax. Varför frångå sina principer?? Smaskens!!

Dottern och jag njöt...



...sedan kan jag ju inte gå igenom en vanlig mataffär utan att komma hem med något grönt - vad detta är får framtiden utvisa. Tyckte den kunde vara värd 20 kr...ska bara hitta en kruka!


Nu ska jag besöka ANDRAS bloggar - ha en fortsatt skön kväll, alla!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards