LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 9 april 2008

Av Mynta - 9 april 2008 10:21

...måste jag ju säga gäller om mitt tidigare inlägg angående sonens konfirmation!

Lät ju nästan som min egen mamma. Och det vill man ju inte. Inte redan.


Nej här kommer lite rå & brutal motvikt, bara för det.

Hans Lindström är en av mina favoriter. Just nu handlar det om serier som han publicerat i olika jakttidningar på hans hemsida: www.bonton.se





Visst är han rolig? Gå in på hans hemsida och kolla in fler roligheter!!

Så, nu råder det  lite balans igen...

Av Mynta - 9 april 2008 08:05

Sonen går ju som bekant och konfirmationsläser. Själva konfirmationen ska äga rum lördagen den tredje maj.




Jag har just insett att det är dags att tänka till och planera lite inför detta.

Tog papper och penna med mig i sängen igårkväll och skissade lite.

Vi kommer antagligen att bli runt 25 personer som uppvaktar honom.

Behöver tänka mat &dryck, dukning, presenter, kläder...


Kom fram till följande:

Mat: Marinerad kycklingfilé, pastasallad, Tzatziki, Hummus, Hembakt bröd (brytbröd i långpanna), oliver...

Dryck: Vitt vin, cider, mineralvatten, läsk


Kaffe och tårta (från konditori)


Dukning: Här gäller det att möblera om i vårt lilla hus. För några år sedan köpte vi två hopfällbara extrabord samt 8 klaffstolar billigt på Harald Nyborg.

Dessa åker alltid fram vid våra kalas. De får komplettera redan befintligt bord & stolar. Vi blir nämligen så många! Samma år inhandlade vi billiga vita tallrikar (5 kr/st), vinglas & bestick på IKEA. Så nu har vi alltid en komplett "kalasuppsättning" att ta fram. Känns lite skönt.

Sedan kan man ju variera med dukar, servetter, ljus & blommor...


Maten ställs fram på pianot (!) samt på en köpmansdisk som vi också har i vardagsrummet där vi håller till på våra kalas. Är det mycket mat som ska fram får vi ställa fram mat i köket också. Gästerna får liksom gå runt och "plocka på sig" med tallriken i handen.


Till konfirmationen är jag sugen på några krispiga ljusgröna dukar (gärna mönstrade) - kollar överallt i alla affärer. Har inte hittat några än. (Tips mottages tacksamt...) De får inte vara för dyra, eftersom jag behöver TRE! Har tänkt att man faktiskt också t ex skulle kunna köpa påslakan som man kan sprätta upp och använda som dukar - eller gardiner...

Ljusgrönt och vitt är i allafall färgerna som gäller. Har redan små ljushållare i klarglas från IKEA (10 - 12 st) - tror jag ska använda dem. Vita blommor vill jag också ha på borden - kanske vita liljor eller ranunkler i små blomvaser...? Helvita servetter.


Presenter:

Ja, vad ger man? Givetvis ska han få ett smyckeskors av oss. Tänkte ett stilrent i silver med lädersnöre. Sedan ev en snygg klocka, för det har han ingen. Han önskar sig inget. Kan man önska pengar som konfirmationspresent av släktingarna? Lite kluven där. Annars är väl risken att han blir överöst med sedelklämmor, manschettknappar och diverse silverattiraljer (som han inte kommer att använda...)


Sedan måste vi fixa någon ny fräsch skjorta, ljusa byxor samt skor till honom. Vit t-tröja utan tryck att ha under kåpan har vi redan fixat.

Klippning måste vi ordna...


Mycket att tänka på här...måste fixa lite nytt kaffe till mitt trötta huvud, känner jag.


Men vad tycker ni - känns mitt skissande OK? Fler matidéer? Dukningsidéer?

Tar tacksamt emot alla tips & råd.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards