LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 2 april 2008

Av Mynta - 2 april 2008 09:14



ingen sädesärla i sikte! Var är ni??


Igår såg jag en annan fågel som på något vis befäster att det verkligen är vår nu; skrattmåsen.

Lärkan och tofsvipan kommer visserligen bland de första, men det kan fortfarande bli kraftiga väderbakslag med många minusgrader och snöoväder efter deras ankomst.

Men när skrattmåsarna anlänt, vet man liksom att nu är det faktiskt "riktig" vår.


Lite olikt sina övriga vänner bland måsarna, föredrar denna art att vandra bak bondens plog för att plocka maskar och insekter, framför att dyka efter småfisk vid hav och sjöar. Den borde kanske kallas "maskmås"?


Typiskt då, att man endast hittar bild av skrattmås vid vatten...

(bild lånad av Bioresurs)


Lite kul att notera:

Det chokladbruna huvudet (skrattmåsens bästa kännetecken), FÖRSVINNER tidigt på hösten! Inte huvudet, alltså - men den bruna färgen.

I vinterdräkten återstår sedan bara en liten, tydlig brun fläck bakom ögat!


Undrar ifall jag klarar av att skilja ut skrattmåsen från de övriga måsarterna på hösten, då? Är nog inte lika lätt...


Nu har det blivit lite mycket fågelobservationer, här - men sedan jag fått upp ögonen för alla dessa häftiga varelser utanför mitt eget fönster, har jag liksom varit tvungen att ta reda på lite mer. Det blir lite som ett gift. Är född nyfiken...

Av Mynta - 2 april 2008 07:55



...broderallan lej!


Ibland blir jag sugen på att brodera. Inte korsstygn på duk, eller twistsöms-vepor; nej, fritt broderi med blommor, slingor, prickar m m. Ritar upp ett mönster och "fyller i" med allsköns stygn. Vet inte om alla stygn jag använder finns "på riktigt", men jag syr så att de fyller området på det sätt jag vill...lite hipp som happ, liksom.


I höstas ritade jag av ett blommönster som min syster hittat i någon bok.

Jag modifierade det lite, så att det skulle passa till det jag tänkt. Först fick det pryda ett västbakstycke. Västen sydde jag av en tovad väska (!) som sett sina bästa dagar. Väskan blev västens framsida. Bakstycket sydde jag av dubbel lakansväv som jag sedan broderade på:





Samma mönster fick även pryda ryggen på min jacka som jag burit nästan dagligen hela vintern:



(Hoppas ni ursäktar den dåliga bildkvalitén!)


Här fick broderiet en annan färgsammansättning. Hittade guldglansiga gamla broderigarner på en loppis...


Nu var det ett tag sedan jag broderade senast. Blev faktiskt lite sugen igen. Vad ska jag nu sätta nålen i...?


-Du skulle kanske börja med att STICKA FÄRDIGT dina förb... pulsvärmare, först?? ELLER??

( Sagt av den lilla elaka som alltid sitter på min vänstra axel och talar om för mig alla mina måsten och allt jag BÖR.)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards