LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 31 mars 2008

Av Mynta - 31 mars 2008 10:47

...fick min lilla blomvas idag:



Under morgonpromenaden med hunden fann jag dessa i skogen;

Vårstjärna, Vårlök, Vitsippa och Körvel (doftar lakrits om fingrarna nu...).



-Syns kanske bättre ovanifrån?


Man kanske skulle skaffa sig själv lite nytt vårhår??

Sugen på lite extra färgtillskott nu när solen börjar titta fram lite oftare...


Av Mynta - 31 mars 2008 08:11


 

 Foto: Annica Björk



Han vann igen. Min pappa, alltså. Ringde mig tidigt i morse och uttalade precis det ord jag INTE ville höra: Sädesärla.

För övrigt anser vi oss vara helt friska...


Sedan några år tillbaka har vi en högst intern tävling om vem som FÖRST får syn på en Sädesärla. Vinnaren erhåller enbart ÄRAN av att ha varit först.

Enbart och enbart - det ligger mycket prestige i denna tävling. Förloraren får dras med vinnarens nedsättande kommentarer ett helt år...

Jag hade det på känn att han skulle vinna i år. Kämpade därför som besatt igår när jag var ute och körde i sol och nästan 15 graders värme; "Var finns ni - jag känner på mig att ni anlänt!?" Men inga Sädesärlor i sikte.


Nu har faktiskt min pappa ett bättre utgångsläge - han bor utmed Skånes västkust, och jag tror ärlorna "landar" där först. Jag bor ungefär mitt i Skåne och har nog därför en viss fördröjning gällande vårfåglars ankomst. Egen teori, alltså...


Men jag såg faktiskt Starar före pappa i år. De kom hit redan den 28 februari - härligt! Lärkan var också tidig - 25 februari! Tycker det är kul att "föra bok" över vårfåglarnas ankomst. Det får en att bli lite mer uppmärksam på vad som händer utanför fönstret...sedan lär man sig en massa på kuppen.


Nej, nu ska jag ut och leta upp "min egen" Sädesärla. Ut i 7-gradig vårmorgonvärme (kl 8.30) med fullt solsken. Låter helt OK, tycker jag.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards