LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

Skön eftermiddag...

Av Mynta - 27 mars 2008 21:01

...har jag haft idag. Började med att köra iväg till en loppis som har öppet alla dagar. En stooor loppis. Lite bilder:

Här är hyllorna med allt "småplock" - glas, keramik, silver m m. Tar lång tid att gå igenom...


Gula prislappar överallt. Letade efter två fina likadana vinglas till mannen och mig. Hittade faktiskt inga jag ville ha.


Jag brukar gilla att kolla på alla tavlor. Idag fanns ingen som föll mig på läppen.

Den här loppisen var roligare förr - då kunde man "fynda" mer. Nu tycker jag att den blivit lite dyr. Synd.


Sedan skulle jag ju hit:


Tre personer i lokalen. Men man måste ju ta kölapp...


Hamnade framför denna hylla. Gillar spanska viner. Gillar det här jordiga, mjuka...sedan tycker jag man får helt OK vin för liten peng från denna hylla.

Just nu tillåter inte plånboken några större utsvävningar...


Sista stoppet:

Mataffären. Handlade vad jag hade tänkt mig + lite till.


Körde hem genom skogen. Jag bor i en kuperad del av Skåne:

Fullt med backar & kurvor...


Detta hade jag med mig hem från loppisen. Allt kostade 75 kr.

Fyra (!) lite udda lampskelett (10 kr styck). Det stora runda tänkte jag man kunde göra någon häftig taklampa av. De tre andra på högkant tycker jag mig kunna se som perfekta fönsterlampor. Kanske kunde klä dem med handgjort papper eller fint scrapbookingpapper. Eller med tyg. Måste först tillverka någon plattform som de kan stå på, och som glödlampan kan monteras i. Hmmm...


Den gröna glasflaskan med bulligt lock har jag redan "lillasyster" till i mitt gröna köksfönster. Visst är väl detta 70-tal? Har ett svagt minne av att syrran hade sådana på sitt rum. Men hon hade kanske några som var i brunt glas...?


Kakelplattan har "tassar", och har nog använts som grytunderlägg. Tyckte om mönstret - lite Stig Lindberg över det.


Sedan kommer ju denna:

Kan någon säga vad detta är? Gissade att det kunde vara en parmesan-rivkvarn...? Alldeles oanvänd. Sitter liksom "piggar" på en vals inne i kvarnen.


Sista loppisgrejen. Har alltid velat ha en sådan här. Och nu var dessutom denna grön. Vet ni vad det är? Jag vet inte vad en sådan heter, men man använder den när man arrangerar snittblommor i vaser. Den ställs på botten, och så sticker man ner stjälkar i hålen. Lite fiffigt. När den inte används i vaser kan den få stå i mitt köksfönster bland allt det andra gröna glaset!!


Mera grönt blir det. I form av växter. Detta blev min bonus idag från mataffären. Behövde lite nya vårfräscha växter, tyckte jag:


Detta är en klöverväxt. Älskar fägerna på bladen. Tänkte offra en gammal grå kruka och måla den svart. Tror det blir en lyckad kombination.


Jag målar mycket svart här hemma. Vad kan man kalla den stilen?

-Shabby shit?


Det blev detta...




Här är en som tyckte jag dröjde väldeliga medan jag förevigade mina inköp. Här är hon helt fixerad vid skåpsdörren som döljer hennes foderspann.

-Skynda dig, matte!!




Sista bilden; jag lovar.

Jag hann precis hänga ut detta "smycke" i plommonträdet innan solen började gå ner. Det köpte jag på loppisen (de säljer en del nya grejor också). Detta "smycke" är ca en meter långt. Svårt att fånga på bild.

Hoppas alla glaskulor håller i frysgraderna...


Nej, nu ska jag ägna mig åt mitt vin och kolla på "Brottet" på TV. Har lyssnat på det i bakgrunden medan jag skrivit detta inlägg...


Ha en skön kväll.

 
 
Susanne

Susanne

28 mars 2008 08:02

oj den loppisen vill jag gå på ;)
Vi har en hyffsad loppis här men den har blivit dyr den med inget kul alls...
tror svart kruka mot klöverns blad blir kanon...

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

28 mars 2008 09:59

Visst är det kul att skrota runt på loppis å fynda lite. En sådan "mojäng" för snitt blommor hade vi hemma när jag växte upp. Redan då var jag i farten och fixade små blomster arrangemang.
Plus för din fina dokumentation av kö lapps apparaten på bolaget ;) fniss. Personalen måste trott att du va påverkad redan innan inköpet ??? Eller ? ;)
Ha en skön helg där nere i söder , har våren kommit tillbaka förresten ? Här ligger snön kvar sen helgen , suck ! Kram på dig !

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

28 mars 2008 23:53

Måste säga att du gjort mängder med finfina loppisfynd! Och krukmålningen blev ju kalas! På den där stooora loppisen skymtar jag en tavla som min farfar kan ha målat. Han var en "hötorgskonstnär" som producerade mängder av oljmålningar föreställande Skånelandskap bl.a (Inte världens bästa hrm hrm men kvantitet iallfall!)Kolla nån gång om du går dit igen om det står Sture Andréasson på nån tavla. Då är det min farfar!!! Nostalgi!!!

 
Ingen bild

Mynta

29 mars 2008 09:27

Susanne: Visst blev det snyggt med det svarta till klövern?? Helnöjd.

Helena: Vad personalen på Systemet tyckte angående mitt fotande är nog inget i jämförelse med vad mannen (gubben) bakom mig i mataffären tyckte och tänkte, när jag dök ner i potatislådan och fotade....hrmmm...

Persilja: MÅSTE kolla efter Stures tavlor nästa gång! -Jättehäftigt!

 
Ingen bild

Persilja

29 mars 2008 19:50

Ååå, vad spännande om du ser nån! Då måste du fota den åt mig!!!! Med hötorgskonstnär menar jag nu bara att han målade hellre än bra men han höll inte till i Sthlm utan just precis omkring dina trakter. Kan tänka mig att hans tavlor kan finnas lite varstans på loppisar i Skåne. Å vad jag hade velat stå där själv och se hans tavlor. Hade nog gråtit en skvätt och fått hjärtklappning. Som att han hälsade till mig. Det är tavlan med en allé och guldaktig ram bredvid ett stilleben med flaska i översta raden som kan vara hans...

 
Annelie

Annelie

25 oktober 2009 20:31

Avslöjar du möjligtvis var den här fantastiska loppisen ligger?

http://atmyhouse.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards