LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 21 mars 2008

Av Mynta - 21 mars 2008 19:28

Jag letar ofta efter vackra insidor. Försöker att bortse från utsidor och de signaler de kan tyckas ge. Ska ärligt erkänna att jag i många fall är otroligt snabb att döma människor - att helt omedvetet snabbt stoppa in dem i redan förutbestämda fack i min hjärna. Blir därför ofta glatt överraskad när det visar sig att jag haft fel i mitt snabba (för-) dömande. Tycker om att ha fel när det gäller sånt. De personer jag felbedömt visar sig ofta vara de som "håller längst". Är de som egentligen är de mest intressanta...


Detta kan jag även föra över till formgivning. Gillar att bli överraskad, eller när formgivaren visar att man tänkt ett steg längre. När man vill ge lite mer än vad utsidan lovar. Fastnar därför ofta för ting med dekorativa insidor.

I mina skåp hittar jag snabbt exempel - dessa ting ser helt annorlunda ut på utsidorna...

Stig Lindbergs "Pynta"-skål...


Favoritmuggen...


Terrakottaskål med olivkvist-insida...



Tradera-fynd (norsk keramik)...


 Måste bara nämna att vädret inte blev så illa som förväntat. Våta, snöfria vägbanor.  Nu är det bara morgondagens väder kvar...tänker gå upp tidigt och försöka vara så förberedd som möjligt...inte lätt för en orolig själ...

Av Mynta - 21 mars 2008 10:40

Vaknade imorse (kl 10 - säger man fortfarande att det är morgon då?), och vågade knappt hissa upp persiennen i sovrummet. Vilken vy skulle möta mig? Helvitt med tätt snöande i hård blåst? Mitt skräckscenario.


Var liksom beredd på detta...


Det verkar som om det blivit någon grad varmare än vad meteorologerna tänkt - snön vill liksom inte riktigt lägga sig. Lite mer snöblandat regn, typ.

Eller regnblandad snö. Vari ligger skillnaden, egentligen?

Nåväl, färden till svärmors påskmiddag blir av, och jag kommer att sitta hyfsat lugn i bilen...tror jag. Hoppas nu bara att det inte blir kallare till imorgon - då ska jag nämligen själv ut på vägarna för att ta mig till och från jobb. Himla massa ältande om snö och vägar nu. Men jag tycker faktiskt att det är jättejobbigt; blir överdrivet orolig när jag vet att det ska bli besvärligt ute på vägarna. Gruvar mig dagar i förväg och mår uselt...


Återkommer ikväll...


(Bilden ovan är lånad från Certek, Lunds Tekniska Högskola.)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards