LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 17 mars 2008

Av Mynta - 17 mars 2008 19:52

Drömde om sol och värme...hittade tre år gamla bilder på vårt hus och delar av trädgården. Har inte hänt mycket sedan dess...

Här syns vårt hus från den lilla bygatan. Dottern (till höger) med kompis ritar med gatkritor. Huset är ett en- och halvplanshus på ca 115 kvadrat.

(Byggt ca 1880 - har varit ett litet bageri/konditori fram till 1960-talet!)

Maken och jag flyttade in 1988...

Tomten är på cirka 500 kvadrat (inklusive hus).

 Här är en liten rabatt utmed vårt burspråk som vetter åt öster.


Här skymtar garage & verkstad, Sandlådan till vänster är ett minne blott. Bakom ligusterhäcken finns jordgubbs- och kryddland.


Utsikt från vårt däck i söder. Häs syns återigen verkstad och garage.

Verkstaden byggdes åt mig. Jag ville hålla på med keramik. Mannen köpte keramikugn i födelsedagspresent för flera år sedan (begagnad). Nu står den i verkstaden - ännu ej inkopplad. Verkstaden är istället fylld med cyklar, virke, trädgårdsredskap m m. Ett av mina passionsprojekt som kom av sig...


Gräsmatta med studs. Här var studsmattan ny. (Finns det NÅGON barnfamiljsträdgård kvar i detta land UTAN studsmatta??) Ordentlig moder lät varningslappen hänga kvar (titta barn - följ nu dessa regler...) Hunden åt upp lappen.

Lite av trädäcket syns i vänsterkanten. I högerkanten ser ni vår oxelhäck - den är jättegammal och mycket vacker. HÖG också! Det gillar jag...

Gud, vad jag längtar till sommaren, nu!!

Av Mynta - 17 mars 2008 19:09

Har varit iväg på min vanliga veckohandling idag. Passade på att köpa en bukett tulpaner. Det blev gula, eftersom det snart är påsk. Blev så inspirerad när jag kom hem, så att en gammal loppisduk med gula fåglar på fick komma fram ur gömmorna och bli påskduk...


Sedan plockade jag fram dessa små filtade sötnosar. De ska få hänga i vår stora trollpils-gren som vi har i taket över matbordet:


Förresten, på min lilla inköpsrunda idag, fyndade jag dessa glas för 5 kr styck. Har behövt nya glas ett tag. Tänk; dessa matchade ju besticken från förra veckan! Kolla:


Fortsatte i min påskiver (fast snön har vräkt ner här hela dagen - typiskt marsväder - ena dagen full sol & barmark - andra dagen snöstorm!), att ta fram ytterligare påskfavoriter:

 Mina två hönkuddar (konstigt det ordet blev...) från IKEA. De har många år på nacken, men jag gillar dem skarpt!


Förresten, jag glömde ju visa födelsedagspresenten från svärmor:

En söt liten nåldyna med "presentpeng"!


Måste nämna vilken enkel middag det blev idag. Köpte billig skinkstek. Biten var på strax över kilot.


Penslade steken med olja, rullade den i en kryddblandning bestående av salt, svartpeppar, timjan, oregano och en hel krossad vitlök; ni vet den här sorten:

Hela, små vitlökar...


Sedan lade jag steken i en stekpåse, satte i stektermometern - ställde in den på 75 grader. Ugnen på ca 180 grader...


Gissa om det doftade gott härhemma!! Maken och jag åt kokt broccoli & kokta morötter till, barnen fick pasta. Av stekskyn som blev i påsen gjorde jag sås med hjälp av vispgrädde & soja. Kanongott & enkelt!!!

Rekommenderas!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards